☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘..۳۱ تیر سالروز درگذشت لیلا اسفندیاری
☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘
۳۱ تیر سالروز درگذشت لیلا اسفندیاری
لیلا اسفندیاری کجوری راد ( زاده ۲۷ بهمن ۱۳۴۹ تهران -- درگذشته ۳۱ تیر ۱۳۹۰ گاشربروم ۲ پاکستان ) کوهنورد
«این لیلایی که با سختی به جایی که میخواسته رسیده، میتواند الگوی خوبی برای عدهای باشد؛ اما من قهرمانی برای کشورم نشدم.»
لیلا پس از اتمام دانشگاه در رشته آزمایشگاهی میکروبیولوژی در بیمارستان آبان مشغول به کار شد. زمانی که تصمیم به صعود به نانگاپاربات گرفت و موفق به جذب یک اسپانسر شد ، از کار در بیمارستان استعفا داد و تا زمانی که در قید حیات بود، روزانه دستکم ۷ ساعت تمرین کوهنوردی، بدنسازی، شنا و سنگنوردی را در دستور کار خود قرار میداد. وی آرزو داشت در کوهستان و یا در غار جان خود را از دست دهد و از اینرو به هم تیمیاش، سامان نعمتی که در حین صعود به قله نانگاپاربات جان خود را از دست داده بود، غبطه میخورد.
در یکی از شاخصترین صعودهای خود موفق شد به قله دشوار نانگاپاربات صعود کند، صعودی که از سوی فدراسیون کوهنوردی ایران هرگز پذیرفته نشد. اما پس از مرگش بارها از این صعود یاد شد. وی همچنین در تلاش برای ثبت رکوردی جدید، قصد صعود به قله کی۲، دشوارترین قله جهان را داشت که به دلیل شرایط نامساعد جوی موفق به این کار نشد.
لیلا اسفندیاری که برای صعود به قلههای گاشربروم ۱و۲ به این کوهستان رفته بود، در دومین تلاش خود، در ساعت ۱۴:۱۵ظهر جمعه مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۰ (۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱) موفق میشود قله گاشربروم ۲ را صعود کند. اما در حین فرود دقایقی بعد در بازگشت تیمی (۶ مرد و لیلا) از قله به سمت کمپ ۳، در حدود ساعت ۱۴:۳۰ دو نیم بعد از ظهر به دلیل خستگی و از دست دادن تعادل خود از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط میکند و در حدود ارتفاع۷۸۰۰ متری در مکانی خارج ازمسیر در میان صخرهها، بین دو شیب یخی متوقف میشود.
او بارها به دوستان و بستگان خود گفته بود اگر در کوه جان خود را از دست دادم همانجا بگذارید بمانم ، نمیخواهم دیگران به خاطر من جانشان را به خطر بیندازند، میخواهم بام جهان آرامگاه ابدی ام باشد. و بدین ترتیب جسد وی همچنان در همان محل سقوط در منطقه گاشربروم پاکستان باقی مانده است.
در قطعه نام آوران بهشت زهرای تهران ، تندیسی به یاد او ساخته شده است.
@bargi_az_tarikh
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘