‍ ☘️ ☘️ برگی از تقویم تاریخ ☘️ ☘️.. دوم اردیبهشت درگذشت سیاوش زندگانی

‍ ☘️ ☘️ برگی از تقویم تاریخ ☘️ ☘️

دوم اردیبهشت درگذشت سیاوش زندگانی

سیاوش زندگانی ( زاده ۱۳۲۱ آبادان -- درگذشته ۲ اردیبهشت ۱۳۸۲ تهران ) آهنگساز و نوازنده ویلون
وی از ویولونیست‏هاى شیرین‏ پنجه‏ جنوب بود که از زمان كودكى خونگرمى مردم جنوب ایران به خصوص خطه‏ خوزستان را با خود به ارث برد كه از خصایص مردم آن سامان است.
سیاوش زندگانى، از سن هفت سالگى با نواختن فلوت آشنا شد و پس از دو سال همكارى خود را با رادیو آبادان (شركت نفت) آغاز كرد، در واقع وى از نه سالگى همكارى خود را با مؤسسات هنرى كشور شروع کرد كه این از استعداد خاص و ویژه این كودك هنرمند بود. وى مدت دو سال همكارى خود را با این رادیو ادامه داد و در اركسترهاى گوناگون مشغول فعالیت شد و در یازده سالگى با ویولن و نواختن آن آشنا شد و در تلویزیون آبادان (كانال ۳) هفته ‏اى یك شب به صورت زنده مشغول تكنوازى و اجراى برنامه شد، سپس اركسترى را بوجود آورد و با خوانندگان آماتور آبادان و حومه اقدام به اجراى برنامه ‏هاى موسیقى کرد. سیاوش زندگانى، در سن بیست سالگى به تهران آمد و همكارى خود را با سازمان رادیو و تلویزیون ایران آغاز كرد و پس از یك سال كه از ادامه همكارى وى با این سازمان گذشت، به سمت كارمند دبیرخانه و تهیه ‏كننده موسیقى مشغول كار شد و در ضمن تكنوازى ویولن و اداره اركستر و آهنگ‏سازى را نیز به عهده داشت. وى آهنگ‏هاى زیبا و جالبى ساخت كه اكثراً در تلویزیون ضبط شد و چند آهنگ هم با خوانندگان مختلف در برنامه ‏هاى گوناگون اجرا كرد و در برنامه‏ هاى تكنوازان با گروه‏هاى مختلفى به اجراى برنامه پرداخت و نیز به تدریس و تربیت شاگرد مشغول بود و اوقات فراغت را به ساختن آهنگ مى‏ پرداخت. على علیشاهى كه یكى از علاقمندان موسیقى سنتى ایران است و سالیان متمادى با سیاوش زندگانى دوست بود درباره وى مى ‏گفت: «سالیان درازى است كه با سیاوش دوستى دیرینه ‏اى دارم و او را از كودكى مى‏ شناسم، او هنوز بیش از شش سال از سنش نمى‏ گذشت كه به موسیقى علاقه پیدا كرد و در شهر خود آبادان به دنبال این عشق در هر كوى و برزن مى‏ گشت تا عاقبت روزى گمشده خود را یافت و با خرید یك فلوت روزها به نواختن آن نزد خود و تقلید از نوازندگان محلى پرداخت و به قدرى تقلید وى در نواختن قوى بود كه خیلى زود آهنگ‏ها را مثل صاحب و سازنده آن آهنگ مى ‏نواخت و این را من شخصاً از استعداد عجیب و خارق ‏العاده این هنرمند مى‏ دانم». بعدها كه فلوت نتوانست وى را قانع كند، به ویولن روى آورد، خاله‏ او جهت تشویق وى ویولونى براى او خریدارى و آن را به وى هدیه كرد و او از سن هفت سالگى شروع به نواختن این ساز كرد و همان‏طور كه قبلاً گفتم قدرت فراگیرى و تقلید قوى كه خداوند در نهاد این هنرمند قرار داده بودتوانست خیلى زود چند آهنگ زیبا و خوب روز را فراگیرد.
در جشنى كه به مناسبت سال تحصیلى در یكى از مدارس آبادان برپا شده بود از وى تقاضاى اجراى برنامه كردند و او این تقاضا را پذیرفت و به اجراى برنامه پرداخت و در واقع این اولین كنسرت سیاوش زندگانى بود كه با استقبال زایدالوصفى روبرو شد.
وی از جمله نوازندگانی بود که هیچ استادی نداشته و نوازندگی ویلن و کمانچه را به صورت کاملاً علمی و بر مبنای اصول غربی، پیش خود فرا گرفته بود.
وی قبل از انقلاب اسلامی ایران، برای خوانندگان سرشناسی همچون هایده آهنگسازی می‌کرد. در سال‌های بعد از انقلاب، فعالیتش بسیار محدود شد.
سیاوش زندگانی با ویولنیست‌های معروفی نظیر پرویز یاحقی، حبیب‌الله بدیعی و اسدالله ملک هم‌دوره بود. از سیاوش زندگانی دو فرزند به نام‌های امید و امین به یادگار مانده که هر دو بازیگر هستند.
سبک نوازندگی او در ویلن متأثر از نوازندگی در ساز ۹کمانچه بود وی با آمیختن تکنیک‌های اروپایی وتکنیک‌های کمانچه نوازی مانند دراب‌های خاص کمانچه و آکوردگیری‌های خاص ایرانی، سبکی مختص به خود در ویلن نوازی‌هایش به وجود آورد که الهام بخش برخی از نوازندگان ویلن شد به طوری که اهنگ‌ها و چهارمضراب‌های اجرا شده ایشان جزؤ تکنیکی‌ترین قطعات شناخته می‌شود.
وی ساز کمانچه را به زیبایی می‌نواخت ولی عمده شهرت وی به علت ویلن نوازی‌های زیبایش و همکاری با خانم هایده بود.

@bargi_az_tarikh

☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️