☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘..۱۷ آذر زادروز داریوش مهرجویی
☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘
۱۷ آذر زادروز داریوش مهرجویی
( زاده ۱۷ آذر ۱۳۱۸ تهران ) کارگردان، نویسنده و مترجم
داریوش مهرجویی در کودکی تحت تأثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار داشت. او در مصاحبهای در سال ۱۳۵۱ چنین گفت : «مادر بزرگم از آن نمازخوانهای دوآتشه بود و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزدهسالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزهام یک آن ترک نمیشد. [...] اما از پانزده سالگی به بعد، درست آن موقعی که نماز و روزهام به حساب میآمد، شک در دلم نشست. چهره خدا تدریجاً کدر شد و ایمانم رفت از دست.» در نوجوانی به موسیقی علاقهمند شد و مدت کوتاهی به کلاس آموزش موسیقی آقای زندی رفت. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب میشناخت سنتور نوازی کرد و بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت.
در ۱۷ سالگی به سینما علاقهمند شد و برای درک بهتر فیلمهای روز به آموختن زبان انگلیسی مشغول شد. تحصیلات مقدماتی را در تهران به پایان برد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر شد و بیست ساله بود که برای ادامهٔ تحصیل به کالیفرنیای آمریکا رفت. نخست به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسیالای در لسآنجلس لیسانس فلسفه گرفت. در همین سال سردبیری نشریهٔ پارس ریویو در لسآنجلس را بهعهده دار شد و سال بعد به تهران بازگشت و در سال ۱۳۴۶ نخستین فیلم خود را به نام الماس ۳۳ که فیلم پرهزینه ای بود ساخت. این فیلم در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده آمد و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینهٔ بالای ساخت آن شکستی تجاری محسوب میشد و توجه منتقدین را هم چندان به خود جلب نکرد.
در ۱۳۴۸ با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستانهای کوتاه مجموعهٔ عزاداران بیل نوشتهٔ ساعدی نوشت و فیلم را کارگردانی کرد. این فیلم برای مهرجویی و سینمای ایران جوایز متعددی را در جشنوارههای بینالمللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود. طی چهل سال گذشته به جز وقفهٔ چند سالهٔ پس از انقلاب ۱۳۵۷ و رویدادهای پس از آن که منجر به مهاجرت مهرجویی به فرانسه شد، او همواره یکی از فیلمسازان مطرح و پرکار ایرانی بودهاست. داریوش مهرجویی همچنین از اعضای هیئتمدیره موزه هنرهای معاصر تهران بوده است.
فیلمشناسی :
کارگردان
الماس ۳۳ (۱۳۴۶)
گاو (۱۳۴۸)، تهیهکننده
آقای هالو (۱۳۴۹)
پستچی (۱۳۵۱)
دایره مینا (۱۳۵۷)
مدرسهای که میرفتیم (۱۳۵۹)
اجارهنشینها (۱۳۶۵)، تدوین
شیرک (۱۳۶۶)، تهیهکننده
هامون (۱۳۶۸)، تهیهکننده
بانو (۱۳۷۰)
سارا (۱۳۷۱)، تهیهکننده
پری (۱۳۷۳)، تهیهکننده
لیلا (۱۳۷۵)، تهیهکننده
درخت گلابی (۱۳۷۶)، تهیهکننده
داستانهای جزیره (اپیزود اول، دختردایی گمشده) (۱۳۷۷)
میکس (۱۳۷۸)، تهیهکننده، طراح صحنه و لباس
بمانی (۱۳۸۰)، تهیهکننده، تدوین، طراح صحنه و لباس
مهمان مامان (۱۳۸۲)، تهیهکننده
سنتوری (۱۳۸۵) (با نام نخستین تولدت مبارک)
فرش و فرشته (فیلم کوتاه) از اپیزودهای فرش ایرانی (۱۳۸۵)
طهران: روزهای آشنایی (اپیزود اول، طهران تهران) (۱۳۸۷)
🆔 @bargi_az_tarikh
#برگی_از_تقویم_تاریخ
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘