‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘..۱۷ اسفند سالروز درگذشت احمد عبادی

‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘

۱۷ اسفند سالروز درگذشت احمد عبادی

(زاده ۱۲۸۵ تهران -- درگذشته ۱۷ اسفند ۱۳۷۱ تهران) استاد موسیقی ایرانی و نوازنده سه‌تار

عبادی که فرزند میرزا عبداله فراهانی استاد برجسته موسیقی بود، از ۷ سالگی مشق سه تار را نزد پدر شروع کرد و ۱۳ سال بیشتر نداشت که پدرش درگذشت و او مشق سه تار را پیش خواهرانش ملوک و مولود و برادرش جواد ادامه داد، به گونه‌ای که در ۱۸ سالگی سازش شنیدنی بود و نوازندگی‌اش هیچ شباهتی به نوازنده‌های هم دوره‌اش که اکثراً شاگرد میرزا عبداله بودند نداشت. وی در دوره‌ای که سه تار به غبار فراموشی رفته بود این ساز را در رادیو معرفی کرد.
از شاخص‌های نواخته‌ های قدما، مضراب‌های پر و با واخوان و بعضاً پرقدرت بود. عبادی یک بار که از دوستانش درباره نواخته‌های خود پرسید، آنها گفتند گاهی اوقات نت‌ها دقیق شنیده نمی‌شود و تداخل دارند و حالت ناخوشایندی ایجاد می‌کند. عبادی به فکر حل این مشکل افتاد و در نهایت نوازندگی تک سیم را ابداع کرد که سبب شد سه تار نوازی متحول شود.
عبادی در نواختن سه‌تار دارای سبک و شیوه‌ای مخصوص به خود بود که کمتر کسی توانسته از عهده تقلید آن بر آید. عده‌ای سبک خاص ساز زدن او را مربوط به امکانات و وسایل صدا برداری زمان وی می‌دانند. مضراب‌های تک سیم و دومضراب‌ها از مشخصه‌های بارز سبک وی هستند. از دیگر شاخصه‌های ساز او بداهه نوازی‌های زیبا و ویبره‌های طولانی و گلیساندوهای به موقع و زیبا که به سازش زیبایی‌های خاصی بخشیده بود.
از کارهایی که او در نوازندگی سه‌تار ایجاد کرد، ابداع کوک‌های مختلف در سه تار است که در آلبوم کوک سه تار آنها را عرضه کرده‌است. قبلاً نوازنده‌ها معمولاً از کوک‌های تار برای سه تار استفاده می‌کردند ولی عبادی این رویه را تغییر داد و ثابت کرد بعضی از این کوک‌ها مناسب سه تار نیستند و دو نوار به عنوان آموزش کوک سه تار منتشر کرد که در آن برای گامهای مختلف و حتی گوشه‌های مختلف کوک معرفی کرد. نکته جالب توجه در نوازندگی عبادی این‌است که وی همیشه و کاملاً تک سیم نمی‌زد و به موقع واخوان می‌داد و پر قدرت می‌زد و به موقع تک سیم می‌زد که کاملاً در قطعات ضربی مانند ضربی سه گاه و چهارگاه و... مشهود است. احمد عبادی مدتها در وزارت پیشه و هنر به تدریس و تحقیق در موسیقی ایرانی و سه تار پرداخت و در جهت معرفی موسیقی ملی ایران کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتریش داشت که مورد استقبال هنردوستان واقع شده‌ است.
اولین اثر احمد عبادی در سال ۱۳۱۲ و با ظلی بوده است. او بیش از ۱۵۰۰ ساعت ضبط رادیویی داشته و آخرین اثر وی دو نوار درباره کوک سه تار بوده است.
عبادی شاگردان بسیاری تربیت کرد که از میان آنها مهربانو توفیق، بهرام وادانی و بهداد بابایی را می‌توان نام برد. او در رادیو نیز فعالیت می‌کرد و صفحه‌ها و کاستهای زیادی ضبط کرد که از جمله صفحه آواز شور همراه رضاقلی‌میرزا ظلی و همچنین تکنوازی‌ها و بداهه نوازی‌ها و همراهی با نوازندگان و خوانندگان مختلف و همنوازی‌های او با بنان و شجریان آثاری ماندگار در قالب برنامهٔ گلها به جا گذاشته‌است.
شاگردان عبادی همواره از قلب مهربان او یاد می‌کنند. این‌گونه بود که استاد سه تار را از خلوت بیرون آورد و معرفی کرد. داریوش پیرنیاکان می‌گوید به همین دلیل است که می‌بینیم اکثر نوازنده‌های هم دوره من که در زمان
استاد عبادی شاگرد بودند و سازشان سه تار نبود سه تار را به عنوان ساز دوم خود انتخاب کردند و به آن گرایش پیدا کردند که می‌توان به آقایان علیزاده و مشکاتیان و پیرنیاکان و ... اشاره کرد استاد با بزرگانی همچون رضاقلی‌میرزا ظلی، قوامی، پایور، کسایی و تجویدی همکاری داشته است.
احمد عبادی در ۸۶ سالگی درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

‎🆔 @bargi_az_tarikh

#برگی_از_تقویم_تاریخ

☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘