https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
⬅️لطفا حامیان دیپلماسی در ایران را به حاشیه نرانید!.. ✍اکبرمختاری
⬅️لطفا حامیان دیپلماسی در ایران را به حاشیه نرانید!
✍اکبرمختاری
با ارایش جدید تیم سیاسی و امنیتی دونالد ترامپ حلقه حامیان برجام در کابینه او تنگتر میشود و به تبع آن احتمال خروج از برجام از سوی ایالات متحده افزایش می یابد.
با شکل گیری چنین وضعیتی در بیرون از مرزها بار دیگر حامیان مذاکره و دیپلماسی در ایران مورد فشار داخلی بیشتری قرار گرفته وخواهند گرفت طوریکه این روزها برخی تحلیلگران در داخل و خارج از روی کار امدن دولتی تندرو تر و با صبغه نظامی در ایران برای رفع تهدید حمایت کرده اند.
نگاه گذرا به سال های 1382 تا توافق ژنو در پاییز 1392 نشان میدهد که برخی تحلیلگران از گذشته درس لازم را نگرفته اند.
در سال 82 پس از توافق سعد اباد با سه کشور اروپایی روند پیش رفتن پرونده ایران به شورای امنیت متوقف شد و ایران بهنگام روی کار بودن دولت نومحافظه کار جورج دبلیو بوش توانست بصورت کوتاه مدت از بحران و خطر حمله نظامی عبور نماید.
در سال 84 برخی تحلیلگران از روی کار امدن محمود احمدی نژاد بعنوان رییس جمهوری برامده از جریان راست افراطی با هدف ایستادگی دربرابر زیاده خواهی های غرب حمایت کردند.
هنوز شش ماه از ریاست جمهوری احمدی نژاد نگذشته بود که پرونده ایران به شورای امنیت رفت و گام به گام قطعنامه های تحریمی علیه ایران صادر گردید. دربرابر قطعنامه ها راست های نومحافظه کار در داخل تهدیدها را به هیچ انگاشتند و روند را ادامه دادند لیکن ادامه روند موجود و کاهش درامدهای نفتی ایران و وجود دولتهایی علاقه مند به مذاکره در امریکا و ایران زمینه ساز توافق هسته ای گردید.
شگفت انگیزست که امروز بار دیگر واسطه های سابق رابطه ایران و امریکا اگاهانه و گاه نابخردانه از کنار رفتن دولت روحانی و روی کار امدن دولتی نسبتا نظامی در داخل ایران دفاع میکنند.
بواقع بفرض کنار رفتن حامیان دیپلماسی در ایران جریانات تندروتر چگونه میتوانند بهتر در برابر زبان و رفتار تند وتیز ترامپ و یارانش بایستند در جاییکه یکی از نظامی ترین و تندرو ترین دولت های جهان،کره شمالی نیز تازه درحال بازگشت مجدد به آغوش مذاکره است.
در مجموع میتوان استنباط کرد که یا این تحلیلهای ضد برجامی و مخالف برجامیان در ایران مغرضانه است یا نااگاهانه که بنظر نگارنده ترکیبی از هردو می باشد....
T.me/bestdiplomacy