https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
⭕️ بیانیه رسمی دولت در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام.. بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ بیانیه رسمی دولت در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام
متن بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از توافقنامه برجام، به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹خروج غیرقانونی رییس جمهور آمریکا از برجام آخرین حلقه از موارد متعدد و مستمر نقض برجام توسط ایالات متحده بهویژه پس از روی کار آمدن دولت تندروی جدید آمریکاست.
🔹ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی کینه خود را از توافقی که جهان آن را به عنوان پیروزی دیپلماسی شناسایی کرده است، اعلام کرده بود و حتی پس از بهدست گرفتن زمام امور در آمریکا برخلاف نص صریح برجام، نه تنها رسما و علنا علیه برجام موضعگیری نمودهبود، بلکه در عمل نیز از اجرای تعهدات ایالات متحده جز در موارد شکلی امتناع میکرد. جمهوری اسلامی ایران این موارد را طی نامههای متعدد در برجام ثبت کرده که نشاندهنده سوءنیت دولت کنونی آمریکا در رابطه با برجام و نقض مستمر آن توسط آن دولت است. لذا اقدام رییس جمهور آمریکا تحول جدیدی نیست و به معنی پایان حضور مزاحم آمریکا در برجام است.
🔹این اقدام رییس جمهور ایالات متحده تنها منحصر به برجام نیست، بلکه قانونگریزی و نقض عهد بهعنوان یک رویه ایالات متحده در این دوره درآمده و از توافق تغییرات آب و هوا تا توافق همکاریهای اقیانوس آرام را دربر میگیرد. ولی به دلیل اجماع جهانی و استحکام درونی برجام، خروج رسمی و علنی ایالات متحده شانزده ماه به درازا کشید.
🔹خروج ایالات متحده از برجام بیش از آنکه باعث بیاعتباری هرچه بیشتر ایالات متحده در صحنه جهانی شود، مبانی روابط بینالمللی در جهان کنونی و اعتبار توافقات دوجانبه با آمریکا و چندجانبه با حضور آمریکا را بهشدت زیر سئوال برده و نظم حقوقی جهانی را با خطر جدی مواجه ساخته است.
🔹ایران برخلاف آمریکا همواره به تعهدات بینالمللی خود پایبند بوده و اصل وفای به عهد را از اصول بنیادین دینی خود و قواعد مسلم و زیربنایی حقوقی بینالملل میداند. پایبندی ایران به برجام توسط تنها مرجع شناختهشده بینالمللی که در برجام نیز به عنوان مرجع نهایی شناخته شده است، ۱۱ بار تایید شده و کلیه دولتهای عضو به شمول ایالات متحده مکررا به آن اذعان کردهاند. ادعاهای بیاساس و نمایشهای مضحک تبلیغاتی هیچ ارزش و اعتباری در برجام ندارد بهویژه آنکه آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز پس از اتهامات ترامپ و همدستانش مجددا پایبندی ایران را تأیید کرده است.
🔹ایران به عنوان کشوری که به تعهدات حقوقی خود پایبند است، اقدام ایالات متحده به خروج از برجام را طبق مقررات و مفاد برجام پیگیری نموده و در صورتی که خروج آمریکا از برجام جبران نگردد و منافع کامل مردم ایران بر اساس برجام به شکلی که مقام معظم رهبری در سخنان مهم ۱۹ اردیبهشت ۹۷ خود مشخص فرمودند تضمین نشود، حق قانونی خود را در اقدام متقابلی که خود به مصلحت بداند، اعمال خواهد کرد. سایر طرفهای برجام و بهویژه سه کشور اروپایی موظفند اقدامات لازم را برای حراست از برجام و اجرای تعهدات خود - که حتی در زمان حضور شکلی ایالات متحده در برجام به دلیل مزاحمتهای رژیم ترامپ از اجرای کامل آن ناتوان بودند – را بدون هیچ قید و شرطی از مرحله وعده به مرحله اجراء درآورند.
🔹همانگونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ اعلام کردند، وزیر امور خارجه موظف شده است تا اقدامات لازم را برای گرفتن تضمینهای لازم از بقیه اعضای برجام و سایر شرکای اقتصادی کشور پیگیری کند و نتیجه را فورا گزارش نماید. همچنین رییس سازمان انرژی اتمی نیز موظف شده است که کلیه آمادگیهای لازم برای ورود به مرحله غنیسازی صنعتی بدون هیچگونه محدودیت و با استفاده از آخرین پیشرفتهای تحقیق و توسعه دانشمندان غیور هستهای کشور را فراهم نماید.