https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
✅اصرار اروپا بر تضعیف توان دفاعی ایران به معنی تشویق تجاوز نظامی به ایران تلقی خواهد شد …سیدحسین موسویان /دیپلمات پیشین ایرانی
✅اصرار اروپا بر تضعیف توان دفاعی ایران به معنی تشویق تجاوز نظامی به ایران تلقی خواهد شد.
سیدحسین موسویان /دیپلمات پیشین ایرانی
درنشست بروکسل مطرح کرد :
درخواست ترامپ در مورد تغییر نظام بازرسی برجام مطرود است زیرا برجام شامل قویترین نظام بازرسی و شفافیت براساس نرمهای موجود بینالمللی است ضمن اینکه در این زمینه غروب آفتابی هم در برجام وجود ندارد.
اصرار اسراییل، آمریکا و عربستان در مورد دائمی کردن محدودیتهای که ایران به عنوان اقداماتی داوطلبانه برای اعتمادسازی و برای دورهای مشخص پذیرفته، نیز هیچ وجاهت بینالمللی ندارد زیرا دائمی شدن این محدودیتها به معنی یک کنوانسیون جدید هستهای آن هم برای یک عضو آژانس بینالمللی است که ایران نباید چنین تبعیضی را بپذیرد و نخواهد پذیرفت.
خواسته ترامپ در مورد محدودیتهای توان موشکی و دفاعی ایران نیز کاملا بیپایه و اساس است زیرا سایرین در منطقه مثل عربستان و اسراییل از موشکهایی با برد بیشتر از ایران برخوردارند. همچنین آمریکا و اروپا صدها میلیارد دلار پیشرفتهترین سلاحها به کشورهای همسایه و منطقه صادر و همزمان به تحریم تسلیحاتی ایران هم ادامه میدهند.
سیاست اعلام شده دولت ترامپ تغییر رژیم در ایران است و دشمنیهای مثلث آمریکا- اسراییل- عربستان نیز آشکار شده است. از این رو اصرار اروپا بر تضعیف توان دفاعی ایران به معنی تشویق تجاوز نظامی به ایران تلقی خواهد شد و اروپا نباید خواسته یا ناخواسته به عنوان جاده صافکن توطئهها برای تجاوز نظامی آمریکا به ایران عمل کند.
رئیسجمهور آمریکا در حالی با برجام به عنوان جامعترین توافق تاریخ عدم اشاعه سلاحهای هستهای مبارزه میکند که خود علنا به دنبال توسعه سلاحهای هستهای آمریکاست که نقض فاحش معاهد NPT است.
ادعاهای مثلث آمریکا- عربستان- اسراییل در مورد اینکه ایران منشاء بیثباتی درخاورمیانه است نه تنها بیمبنا است بلکه برای انحراف این واقعیت است که حملات نظامی آمریکا به عراق و افغانستان، حمله نظامی مشترک عربستان و آمریکا به یمن، حمله نظامی ناتو و متحدین عربی- غربی همچون عربستان به لیبی، تجاوز صدام به خاک ایران با حمایت قدرتهای جهانی و کشورهای عربی همسایه عرب ایران و تجاوز صدام به کویت، عوامل اصلی بیثباتی و فروپاشی خاورمیانه و توسعه تروریسم و افراطگرایی در خاورمیانه است.
ایران به برجام متعهد است و گزارشهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم موید این واقعیت است. اما ایران در مقابل باج خواهیهای ترامپ خواهد ایستاد زیرا هرگونه امتیاز ایران موجب فشار بیشتر آمریکا به ایران خواهد شد. درعین حال ایران همیشه از قدرت و نفوذ و توان خود برای ایجاد صلح در منطقه استفاده کرده است و لذا مشکلی برای گفتگو و همکاری برای ثبات و امنیت در منطقه نداشته و نخواهد داشت.
اسراییل و عربستان هیچگاه توان و جرات حمله نظامی با ایران را ندارند. عربستان مدعی است که حوثیهای یمن گروه وابسته به ایران هستند. این واقعیت ندارد. اما اگر عربستان در مورد ادعای خود صادق است، این را درک می کند که با صدها میلیارد دلار پیشرفته ترین سلاحهای آمریکا و حمایت تمامعیار آمریکا، حتی قادر نبوده که حوثیها را شکست دهد. اسراییل هم معتقد است که حزبالله گروه وابسته به ایران است. این ادعا هم درست نیست. اگر تل آویو به این ادعا ایمان دارد، درک میکند که با وجود پیشرفتهترین سلاحهای آمریکا و حمایت تمام عیار قدرتهای جهان غرب، در دو جنگ از حزبالله شکست خورده است.
بنابراین این دو در حد و اندازهای نیستند که بتوانند ریسک جنگ با ایران را بپذیرند. البته آمریکا توان نظامی حمله به ایران را دارد اما شکستهای آمریکا در عراق و افغانستان درس لازم را به آمریکا آموخته و آقای ترامپ مرتکب چنین خطای فاحشی نخواهد شد.
https://t.me/bestdiplomacy