https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
🌐غربت منطقهای، انزوای جهانی …🔹صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی.. ▫️▫️دیپلماسی ایرانی …
🌐غربت منطقهای، انزوای جهانی
🔹صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی
▫️▫️دیپلماسی ایرانی
#بخش اول
ایران همچنان در اسارت و درگیر یک غربت تاریخی است. ما نه تنها نتوانسته ایم از این غربت تاریخی خارج شویم، بلکه با انزوای جهانی نیز مواجه شدیم. اگر به هوش نباشیم امتزاج این دو می تواند فاجعه ای برای این سرزمین کهن به بار آورد. آری ما به عنوان ایران، در خاورمیانه تنهائیم. این تنهایی از تاریخ دیروز تا امروز تداوم داشته و بخش مهمی از نگاه ما به جغرافیای دورتر از نقاط پیرامونی، حاصل این غربت تاریخی بوده است. ما به عنوان ایران با هویت غالب شیعی از قبل و بعد از انقلاب تلاش داشته ایم از این غربت تاریخی خارج شویم. گفتگوی آیت الله بروجردی و شیخ شلتوت فارغ از هدف نزدیکی نحله های اسلامی، به هدف خروج از این تنهایی و فشارهای ناشی از آن بود. پس از انقلاب دفاع از فلسطین نیز اگرچه برخاسته از نگاه آرمانی انقلاب اسلامی بود، اما در بخش مهمی ادامه حرکت بروجردی در شرایط جدید برای خروج از انزوا و پذیرش بود. در واقع این رویکرد ایران راهبردی دوسویه هم در حمایت از مهمترین مسئله جهان یا امت اسلامی بود و هم تلاش داشت خود را به جهان اسلام قبولانده و آشتی تاریخی را تحقق بخشد. از این منظر می توان گفت دفاع از فلسطین، دفاع از ایران و کمک برای پذیرش ایران در جهان اسلام و بطور مشخص جغرافیای خاورمیانه بود.
امروز بواسطه برخی از اشتباهات و تقابل رقبای منطقه ای و دشمنان خارجی که در بسیاری از آنها خویش نیز سهیمیم، این غربت تاریخی با انزوای جهانی گره خورده است و ما همچنان نه تنها سرنوشت امروز مردم و کشور، بلکه آینده ایران را نیز با خطر جدی مواجه کرده ایم. خواسته و نخواسته ما وارد تور هلال شیعی یا احیای قدرت صفوی که تا دیروز یک اتهام بود شده ایم. بازی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای بگونه ای نتیجه داده است که در میدان عمل ما به نقطه صفر تاریخی و اتهامات گذشته بازگشته ایم. نگاهی به صحنه های بحرانی منطقه و صف بندی های آن روشن می کند که خطوط تماس نقاط بحرانی بیش از هرچیزی نماینده یک جنگ ژئوپلتیکی است که آبشخور آن تعلقات مذهبی است. غرب و بطور مشخص امریکا با راهبردهای چند وجهی و پیچیده بگونه ای مقدمات این وضعیت را با صبری استراتژیک چیدمان کرده است که بازیگران منطقه ای هر یک در مراحل این بازی در توهم پیروزی از درک واقعی میدانی تحولات غافل می شوند.
سقوط صدام از منظری عامل تغییرات ژئوپلتیک به نفع شیعیان و ایران شد، اما بحران سوریه و یمن، جنگ های نیابتی، صف بندی و فراز و نشیب های میدان های نبرد نشان داد که نباید در مرحله گذر نه ایران و نه هیچ یک از بازیگران منطقه ای ادعای پیروزی نمایند. البته در نگاه اول به شرایط امروز خاورمیانه می توان گفت هم ایرانیان، هم ترک ها و هم عرب ها به رهبری سعودی ها در توری بازی می کنند که برنده نهایی آن غرب و بطور خاص اسرائیل است، اما همه ماجرا این نیست. بنظر می رسد با نگاه به لایه های عمیقتر با مد نظر قرار دادن تحولاتی چون تغییرات ژئوپلتیکی حاصل از ظهور کردها بر خاورمیانه، علل و چگونگی رقابت های مسیرهای انتقال انرژی و ... می بایست در منطقه با توجه به غربت تاریخی و انزوای جهانی نگران جدی خطرات بالاتری برای ایران بود. توجه نماییم تصویری از خود داشته و یا می سازیم و تصویری را دیگران از ما می سازند و یا دارند. تصویر ما می تواند تبلور یک آرزو و تصویر دیگران حاصل یک سیاست گذاری هدفمند باشد که در نقطه نهایی تصویر دیگران است که عامل تنظیم روابط می گردد. امروز دشمنان منطقه ای و جهانی ایران سعی دارند از غربت تاریخی ایران و انزوای جهانی پلی ساخته و با دمیدن بر ایران هراسی در نقطه ایده آل ایرانی نماند و اگر ماند، ایران فردا، ایران امروز نباشد.
ایرانیان مبتکر شطرنج استاد شرایط سخت و پیچیده اند. با تکیه برسه اصل عزت، حکمت و مصلحت نباید شرایط ایران را به بن بست گزینه های آخر رساند. اگر هوشیار نباشیم و احساس را بر عقلانیت غلبه دهیم، شاید حتی فرصت جام زهر و برجام نیز تکرار نگردد. جهان و به ویژه خاورمیانه در حال تغییر است. باید تغییر و تحولات و خطرات مترتب از این تغییرات را درک راهبردی کنیم. دنیا، نقاط پیرامونی، فلسطینی ها و حتی شیعیان عراقی و در این میان سعودی ها و... تغییر کرده و یا در حال تغییر بوده و می روند که خود را با شرایط تطبیق دهند.
https://t.me/joinchat/Amle_T8mIYThPLzzOCKogA