🔴 ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر را «فاقد مشروعیت» دانست

🔴 ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر را "فاقد مشروعیت" دانست
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران را فاقد مشروعیت خواند و تصویب قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران را محکوم کرد و آن را "نشانه ای از سوء استفاده تعداد محدودی از کشورها از ساز و کارهای حقوق بشری ملل متحد" دانست.
🔺 قاسمی امروز یکشنبه (۵ فروردین/ ۲۵ مارس) گفت: این قطعنامه علیرغم عدم حمایت تعداد قابل توجهی از اعضای شورای حقوق بشر از آن و صرفا با اتکاء به آرای یک بلوک سیاسی خاص و تعدادی از کشورهای منطقه که خود در شمار ناقضین اساسی حقوق بشر در سطح جهان و منطقه هستند، صادر شده است که از نظر ما محکوم و غیرقابل قبول است. از نظر ما تمدید یکساله ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران فاقد وجاهت و پشتوانه حرفه ای است و اقدامی غیرضروری بود و بنابراین گزارشگری که با چنین پشتوانه شبهه داری به این سمت منصوب شود، با مشکل اساسی در اصالت و مشروعیت خود مواجه است.
🔺 شورای حقوق بشر سازمان ملل دو روز پیش (جمعه سوم فروردین) ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل درایران را پس از رای گیری اعضا تمدید کرد. در این جلسه ۲۱ نفر از اعضا به ادامه ماموریت گزارشگر ویژه رای مثبت دادند، هفت کشور با آن مخالفت کردند و ۱۹ کشور هم رای ممتنع دادند. بروندی، چین، کوبا، قرقیزستان، عراق، پاکستان و ونزوئلا کشورهایی بودند که در این جلسه رای مخالف دادند.
🔺 عاصمه جهانگیر آخرین گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق ‌بشر ایران بود که حدود دو ماه پیش درگذشت. تاکنون هیچ گزارشگر حقوق بشری سازمان ملل درباره امور ایران اجازه بازدید از این کشور را نیافته است. سی و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل کمتر از یک ماه پیش در ژنو، پایتخت سوئیس برگزار شد و موارد عمده "نقض حقوق بشر در ایران" در این نشست بررسی شد.
@Diplomacy_IR