https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
✅گزینههای پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام
✅گزینه های پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام
✍فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با ایرنا
✅گزینه مطلوب آمریکا خروج این کشور از برجام و تداوم حضور ایران در این توافق است، به این ترتیب، محدودیت هسته ای و نظارت های گسترده و فراتر از پروتکل الحاقی بر روی ایران باقی خواهد ماند.
سفر آقای مکرون رییس جمهوری فرانسه به آمریکا و علاقه مندی رییس جمهوری فرانسه به حضور ترامپ در برجام این موضوع را نشان می دهد.
اکثر کارشناس ها، مقامات سابق و متخصصین امور سیاست خارجی و امنیتی آمریکا بارها نامه نوشتند و از ترامپ درخواست کردند که دربرجام بماند و از آن خارج نشود.
آمریکا زمانی از برجام خارج خواهد شد که احساس کند با خروج از آن می تواند شرایط و توافق بهتری ایجاد کند.
صحبت های آقای ظریف درباره گزینه های پیش روی ایران، کار درستی است و این پیام را به طرف مقابل منتقل می کند که اگر شما از برجام خارج شوید، توافق بهتری در دسترس نخواهد بود و نه تنها ایران ممکن است به نقطه قبل از آغاز برجام در حوزه توانمندی هسته ای برگردد، حتی ممکن است از ان پی تی هم خارج شود NPTجز زحمت برای ما چیزی نداشته است، این معاهده ای بود که کشورهای امضا کننده تعهد می کردند بمب هسته ای نسازند و در حوزه تکنولوژی صلح آمیز هسته ای به آنها کمک شود.
ما نه تنها هیچ کمکی در حوزه تکنولوژی هسته ای نگرفتیم، بلکه بازرسی ها گسترده تر و فشار سیاسی و امنیتی بر ما بیشتر اعمال شد.
در حال حاضر آژانس بین المللی هسته ای کاری با رژیم صهیونیستی ندارد زیرا معتقد است که آن ها ان پی تی را امضا نکرده اند، در حالی که ما با امضای آن با مشکلاتی مواجه هستیم.
➖یکی از گزینه های در اختیار دولت ترامپ این است که حرف های آقای ظریف را باور و به حرف اروپایی ها و علاقه مندان برجام در آمریکا گوش می کند و در برجام می ماند.
➖گزینه دوم این است که از توافق برجام خارج می شود که در این صورت دو نوع خروج می توان تصور کرد، خروج نرم و خروج سخت.
در این خروج آمریکا در 22 اردیبهشت اعلام می کند که از برجام خارج شده است و مسئولیت آن را می پذیرد و با استفاده از سیستم ماشه که در برجام تعبیه شده، تحریم های سازمان ملل که تعلیق شده را بر می گرداند.
در خروج نرم ترامپ تعلیق های مربوط به ایران را امضا نمی کند، ولی مسئولیت آن را هم نمی پذیرد و اعلام هم نمی کند که از برجام خارج شده است.
پس از این اقدام، ترامپ با تحریم ها و بازگشت آن بازی می کند، یعنی تعلیق همه تحریم ها را متوقف می کند ولی در اجرای آن تعلل می کند و برای فشار بیشتر و گرفتن امتیاز به اروپا فشار می آورد.
آمریکا در نهایت به دنبال گرفتن امتیاز در حوزه هایی همچون مسائل منطقه و موشکی است. تقریبا دو سال از اجرای برجام گذشته است و ترامپ می خواهد بچه دوساله را گروگان بگیرد و با تهدید به خروج به دنبال امتیاز گیری است.
تیم ترامپ معتقد است که ایران تحت فشار راه می آید و تنها راه گرفتن امتیاز از ایران فشار بیشتر است.
*گروه مطالعات روابط بین الملل
https://t.me/bestdiplomacy