https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
🔴 اکونومیست: آمریکا و اروپا بازندگان بزرگ شکست خواهند بود

🔴 اکونومیست: آمریکا و اروپا بازندگان بزرگ شکست #برجام خواهند بود
نشریه اکونومیست بریتانیا نوشت: در نتیجه انتصاب جان #بولتون به مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید به نظر می رسد که توافق هسته ای برجام برای عقب کشیدن برنامه هسته ای ایران ، نفس های آخر خود را می کشد و این خبر بدی برای خاورمیانه ، متحدان آمریکا و برای خود آمریکا است.
🔺اروپایی ها میتوانند توافقهای جانبی برای مجازات ایران در ارتباط با دنبال کردن موشکهای بالستیک را در نظر داشته باشند ؛ آنها مایل به رسیدگی به مساله بندهای انقضاء در برجام هستند اما هیچ علاقه ای به فسخ این توافق که با زحمت به دست آمده است ندارند و هیچ مبنای حقوقی هم برای این کار نمی بینند.
🔺بولتون گفته که تنها نیروی نظامی می تواند حرکت ایران به سمت زرادخانه هسته ای را آهسته کند. هر چند بولتون اخیرا کمتر جنگ طلب به نظر می رسد اما انتصاب او قطعا مرگ برجام را در پی دارد . اگر ترامپ توافق هسته ای با ایران را نابود کند ، پی خواهد برد که متحدانش درست می گفتند: هیچ چیز بهتری جایگزین این توافق نخواهد شد. احتمال اینکه ایران با محدودیتهای شدیدتر موافقت کند بسیار اندک است.
🔺خسارت وارد شده به اعتبار آمریکا فراتر از خاورمیانه خواهد رفت و کره شمالی با این پرسش رو به رو می شود که چرا باید با توافقی برنامه هسته ای خود را محدود کند که رئیس جمهوری دیگری در آمریکا ممکن است آن را پاره کند؟ روابط آمریکا با اروپا نیز دچار تنشهای بی سابقه خواهد شد و اروپا خود را در کنار روسیه ، چین و ایران در برابر آمریکا خواهد یافت.
🔺در ورای همه اینها ، ایران ممکن است از توافق خارج شود و منطقه بی ثبات خاورمیانه را دچار اقدامات تلافی جویانه اشاعه هسته ای سازد. در نتیجه آمریکا نیز راه دیگری جز بمباران سایتهای هسته ای ایران نخواهد داشت اما باید هر چند سال یک بار این کار را تکرار کند زیرا دانش هسته ای ایران را نمی تواند نابود کند.
🔺با بودن فرد جنگ طلبی مانند بولتون در کنار ترامپ باید منتظر لفاظی هایی در این زمینه بود که آمریکا به دنبال صلح از طریق نشان دادن زور و قدرت است. اما نابود کردن توافق هسته ای با ایران خطر جنگ را به همراه دارد و احتمال بیشتری وجود دارد که آمریکا را بیشتر تضعیف کند.
#اختصاصی
@Diplomacy_IR
t.co/CpoojP2o9q