✳️ کمیسرعالی حقوق بشر مسوولیت رنج‌های انسان را ۵ کشور دارای حق وتو دانست …🔸زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر، روز دوشنبه ۲۶ فوریه

✳️ کمیسرعالی حقوق بشر مسوولیت رنج های انسان را 5 کشور دارای حق وتو دانست.

🔸زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر، روز دوشنبه ۲۶ فوریه به مناسبت شروع سی‌و‌هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سخنرانی نمود. مهم ترین نکات سخنرانی وی به شرح زیر است:

1⃣کمیسرعالی از تصمیم شورای امنیت برای اعلام آتش بس ۳۰روزه در غوطه شرقی در سوریه استقبال نمود اما با اشاره به ادامه یافتن حملات هوایی، خواستار رعایت این قطعنامه شد؛

2⃣وی علاوه بر غوطه، وضعیت ایتوری و کاسایس در جمهوری دموکراتیک کنگو، تعز در یمن، بروندی، راخین شمالی در میانماررا  به عنوان کشتارگاه‌های بشر در سال‌های اخیر دانست و به تلاش دفتر خود برای جلب توجه جهانی به نقض های حقوق بشر اشاره کرد که متاسفانه به کمترین اقدام بین المللی منجر گشته است؛

3⃣آقای زید ادامه رنج های انسانی را مسؤولیت ۵ عضو دائم شورای امنیت دانست که با استفاده از حق وتو مانع از شکل گیری اقدام واحد در زمان نیاز می شوند. وی مدعی شد در میان این اعضا، فرانسه از اصلاح حق وتو  پشتیبانی نموده و بریتانیا نیز به این اقدام پیوسته است. کمیسرعالی از چین، روسیه و آمریکا خواست تا با این دو کشور همراهی نموده و به استفاده مخرب از وتو پایان دهند.

4⃣به اعتقاد کمیسرعالی، حقوق بشر به عنوان یکی از ۳ رکن سازمان ملل متحد به اندازه دو رکن دیگر مورد توجه واقع نمی شود و بودجه اختصاص یافته به آن به خوبی نشانگر این موضوع است.

5⃣آقای زید در بیانات خود به تروریسم، بازداشت های خودسرانه، شکنجه و قتل به دلیل انتقاد از دولت، زندانی شدن به دلیل سقظ جنین، اعدام نوجوانان، زندانی شدن خبرنگاران را از مصادیق نقض حقوق بشر در سراسر دنیا اشاره نمود و از عدم مقابله با آنها انتقاد نمود.

6⃣در پایان وی با اشاره به هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر، خواستار دفاع از آن و به پاخاستن برای دفاع از حقوق بشر شد. همچنین به پایان ماموریت خود در ماه های آتی اشاره نموده و آشنایی و همکاری با مدافعان
حقوق بشر را مایه افتخار خود دانست.
@ngoodvv