https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
⬅️گذار از ایدئولوژی به.. ✍ابوذر روزنامه نگار وتحلیلگر سیاسی
⬅️گذار از ایدئولوژی به #عملگرایی
✍ابوذر #باقی روزنامه نگار وتحلیلگر سیاسی
«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، در اقدامی نادر که بوی خلع سلاح هسته ای از آن به مشام می رسد اعلام کرد که مایل به آغاز مذاکره با ایالات متحده و کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای خود است. رهبر کره شمالی اعلام کرد اگر امریکا وارد چنین مذاکره ای شود، پیونگ یانگ حاضر است تمام آزمایشات هسته ای و موشکی خود را تعلیق کند. دفتر «مون جائه این»، رییس جمهور کره جنوبی، نیز در بیانیه ای اعلام کرد:«کره شمالی آشکارا اشتیاق خود برای خلع سلاح هسته ای را پذیرفته است. پیونگ یانگ اعلام کرده در صورتی که تهدید نظامی از سر این کشور برداشته شود و امنیت این کشور تضمین شود دلیلی برای نگه داشتن تسلیحات هسته ای خود ندارد».
برخی کشورها حتما باید در معرض فشار بیرونی و فروپاشی درونی قرار گیرند تا تن به اصلاح دهند. گویی مغز رهبران این کشورها را گچ گرفته اند و «کر و کور» شده اند که فریاد اصلاح را نمی شنوند. حتما باید جامعه به مرحله انفجار برسد که به «چه کنم، چه کنم» بیفتند. کره شمالی تا دو هفته پیش مذاکره بر سر تسلیحات اتمی را رد می کرد و آن را «غیرقابل مذاکره» می دانست اما در چرخشی عجیب اعلام کرد حاضر به مذاکره با امریکاست. گویی این آخرین بازمانده کمونیسم هم میان «ایدئولوژی» و «منافع ملی» قائل به تفکیک شده است، هرچند در این تفکیک گذاری فشار خارجی نیز بی تاثیر نبود. «کیم جونگ اون» از تجربه قذافی، صدام و اسد و سایر دیکتاتورهای خاورمیانه ای درس گرفته و فهمیده است شعار، لفاظی، داشتن ادعای قدرت بدون پشتوانه اقتصادی و دشمن تراشی راه به جایی نمی برد. این سه هم کشور خود را ویران کردند و هم ننگ تاریخ شدند. اما «اون» با عدول از ایدئولوژی و نترسیدن از مذاکره و گام نهادن در مسیر عملگرایی این شجاعت را داشت که اعلام کند حاضر به مذاکره مستقیم با «دشمن» خود است. ظاهر امر نشان می دهد که «اون» از ایدئولوژی پا پس کشیده و یک گام به عملگرایی نزدیک شده است. در صورت به نتیجه رسیدن پرونده کره شمالی و برداشتن بیشترین فشار از دیپلماسی خارجی امریکا، احتمالا ترامپ تمرکز بیشتری بر ایران خواهد داشت. از این پس الگوی کره شمالی برای ایران مطرح می شود.
T.me/bestdiplomacy