https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
✅بولتون یکی از پنج سیاستمدار ضدایرانی آمریکا است
✅بولتون یکی از پنج سیاستمدار ضدایرانی آمریکا است.
⬅️واشنگتن از برجام خارج نمیشود.
✍امیرعلی ابوالفتح
کارشناس ارشد مسائل امریکا
دونالد ترامپ و ژنرال هربرت مکمستر طی ماههای گذشته اختلافاتی در خصوص موضوعات مختلف با یکدیگر داشتند که یکی از این اختلافات درباره ایران بود.
ترامپ در زمانهایی که باید درخصوص برجام اتخاذ تصمیم میکرد و پایبندی یا عدم پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هستهای را اعلام میکرد، از سوی رسانهها بارها عنوان میشد که مثلث مکمستر، تیلرسون و متیس قویا حامی ادامه حضور امریکا در برجام هستند و تاکید دارند که خروج از توافق هستهای موجب انزوای امریکا و بازگشت ایران به شرایط پیش از برجام میشود که از دید امریکاییها، بسیار خطرناک است و به منزله قرار گرفتن ایران در مسیر ساخت بمب اتمی است.
با این حال، باید متوجه بود که ایران و موضوع برجام یکی از اختلافات موجود میان ترامپ و مکمستر بود و این دو، اختلافنظرهای عمده دیگری درخصوص موضوعات دیگر هم داشتند
با برکناری تیلرسون و مکمستر، ترامپ در حال بازسازی تیم سیاست خارجی و امنیت ملی خود است هرچند که جیمز متیس همچنان وزیر دفاع است و البته شاید دامنه این تغییرات به او هم کشیده شود هرچند که گفته میشود میتس بانفوذترین فرد کابینه است.
اگر پنج سیاستمدار که ضدیت آنها با جمهوری اسلامی آشکار باشد را بخواهیم نام ببریم، قطعا جان بولتون یکی از آنها است. او مواضع به شدت تند، افراطی و تهاجمی علیه جمهوری اسلامی دارد. او در دولت جرج بوش پسر، معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بینالمللی بود که یکی از وظایف مسئول پیشگیری از اشاعه سلاحهای کشتارجمعی بود. با این حال، او مدتی سفیر و نماینده امریکا در سازمان ملل متحد شد که به دلیل مخالفت دموکراتها از سمت خود کنارهگیری کرد.
بولتون در این دو سمت، مواضع ضدایرانی شدیدی داشت و بارها کاخ سفید را به انجام اقداماتی عملی و تند علیه ایران تشویق میکرد. همچنین او از مهمانان ثابت نشستهای سالانه منافقین در پاریس بوده است.
جان بولتون از طرفداران حمله نظامی یا اقدام عملی برای براندازی جمهوری اسلامی و حمایت از جریانهای ضدانقلاب در داخل و خارج از کشور است. در این چارچوب، آمدن جان بولتون به عنوان دستیار امنیت ملی ترامپ میتواند دیدگاههای دولت کنونی امریکا را تندتر کند اما نکتهای که باید متوجه بود این است که معمولا سیستم خواست خود را بر افراد تحمیل میکند و این گونه نیست که آمدن یک نفر موجب تغییر رویکرد سیستم شود.
نمونه آشکار تحمیل خواست سیستم به افراد، ژنرال جیمز متیس است. او تا زمانی که فرمانده ارتش امریکا در خاورمیانه بود، از بمباران ایران سخن میگفت او وقتی او وزیر دفاع ایالات متحده شد، دیدگاههایش تعدیل و از موافقان باقی ماندن امریکا در توافق هستهای شد.
استراتژی امنیت ملی امریکا را مجموعهاز تصمیمسازان تعیین میکنند و دستیار امنیت ملی تنها یکی از این تصمیمسازان است، عنوان کرد: با آمدن بولتون نباید این گونه تلقی شود که با آمدن او قصد حمله نظامی علیه ایران را دارد. باید منتظر ماند و دید جان بولتون در مقام دستیار امنیت ملی امریکا چه مواضعی را اتخاذ میکند.
امریکا از برجام خارج نمیشود اما فشارهای غیربرجامی واشنگتن علیه تهران افزایش مییابد. تیم جدید امنیت ملی و سیاست خارجی ترامپ نه تنها درباره ایران بلکه درباره روسیه، چین و کره شمالی هم احتمالا رویکرد تند و تهاجمیتری میگیرد اما خروج از برجام بدون داشتن مابهازا و آلترناتیوی برای ایالات متحده قابل تصور نیست.
پنج هفته دیگر تا زمانی که ترامپ باید مواضع خود را درباره اعلام پایبندی ایران به تعهداتش اعلام کند، باقی مانده است. رایزنی و مذاکره میان طرفین فعلا در جریان است؛ امریکاییها به شدت خواستار اصلاح برجام از طریق اعمال فشار به اروپاییها هستند ولی به نظر میرسد که اروپا تن به چنین خواستهای ندهند. به نظر من، امریکا احتمالا در برجام باقی میماند اما فشارهای غیربرجامی خود را با طرح ادعاهایی نظیر برنامه دفاعی موشکی و فعالیتهای منطقهای ایران افزایش میدهد.
برگرفته از گروه مطالعات روابط بین الملل
https://t.me/bestdiplomacy