https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
⬅️ایران همیشه بوده است.. روانشاد استاد
⬅️ايران هميشه #امپراطوری بوده است
روانشاد استاد #داريوش_شايگان
یک متفکر آمریکایی به نام رابرت کاپلان کتابی نوشته است به نام تلافی جغرافیا. یک فصل آن کتاب مربوط به ایران است و میگوید در منطقه خاورمیانه تنها کشوری که مرزهای طبیعی و تاریخ طولانی دارد و مرزهای فرهنگی آن فراتر از مرزهای جغرافیایی میرود، ایران است. #ایران واقعا کشور است و بقیه من در آوردی اند. مفهوم امپراطوری همیشه در ایران بوده و هر کس حاکم این قالب شود تابع آن میشود. این قالب همیشه بوده است. از مادها تا سقوط ساسانیان ١۴۰۰ سال طول کشید که جز یک وقفه ١٢۰ ساله با حمله اسکندر مقدونی، امپراطوری دائمی داشتهایم. شاه عباس ارامنه را به جلفا آورد. ارامنهای که در جلفا زندگی میکردند نقش مهم تجاری داشتند. در سفر اخیرم به آذربایجانغربی از محله خسروآباد دیدن کردم که آشوریها هنوز در آن زندگی میکنند. ایران ناگزیر بود که در قالب یک امپراطوری همه اقوام را با آغوش گشوده بپذیرد. کسی توجه نمیکند که چرا #هرودوت این همه درباره ایران نوشته،چون او شهروند ایرانی است. اهل هالیکارناس در یونان که ساتراپی ایران بود. چنانکه گفتم از همان زمان ایران موقعیت امپراطوری داشته است. حالا هم اگر در این منطقه نقش مهمی ایفاء میکند به خاطر موقعیتش است. هر حکومتی در ایران روی کار باشد این موقعیت همچنان پابرجا خواهد بود
T.me/bestdiplomacy