https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
🔴 نشنال ریویو: «کارشناسان» مدافع را نادیده بگیرید/ آمریکا باید اهرمهای فشاری که اوباما دور انداخت را دوباره به دست آورد

🔴 نشنال ریویو: "کارشناسان" مدافع #برجام را نادیده بگیرید/ آمریکا باید اهرمهای فشاری که اوباما دور انداخت را دوباره به دست آورد
نشریه نشنال ریویو در یادداشتی به قلم "جاناتان اس. توبین" سردبیر "سندیکای خبری یهودی" (JNS) می نویسد: تلاشهای تشکیلات سیاست خارجی برای دفاع از توافق هسته ای با ایران، لزوم تغییر این توافق توسط ترامپ را تقویت میکند.
🔺روایت حاکم درباره سیاست خارجی ترامپ در رسانه های اصلی این بوده که عده ای "افراد بالغ" در یک سال گذشته "وحشی ها" را کنترل کرده اند. اما با برکناری تیلرسون و مک مستر و آمدن پمپئو و #بولتون ، چیزی که تشکیلات سیاست خارجی بسیار از آن هراس دارد در راه است: تلاشی همه جانبه برای فسخ یا تغییر برجام.
🔺درباره شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل همین جماعت غوغا میکردند که این اقدام جهان را شعله ور می کند اما ترامپ این کار را عملی کرد و اتفاقی هم روی نداد.
🔺اکنون بار دیگر این افراد وارد میدان شده اند و گروهی از "کارشناسان خود خوانده" با امضای بیانیه ای و همچنین "وندی شرمن" در مقاله ای خواستار حفظ برجام شده اند. استدلالهای آنها نشان میدهد که این کارشناسان هستند که توافق هسته ای را نمی فهمند. این کارشناسان بجای اینکه حماقت ادعایی تیم ترامپ را نشان دهند ، مفهوم کارشناسی را بی اعتبار می کنند.
🔺بهترین استدلالی که الان میشود در دفاع از برجام مطرح کرد این است که در زمان خودش بهترین توافق ممکن بود و فسخ آن موجب برداشته شدن محدودیتها از برنامه هسته ای ایران می شود و ایران را در مسیر رسیدن سریع به بمب هسته ای قرار می دهد. اما تمام دستاورد اوباما این بود که توپ هسته ای را به پایینتر جاده شوت کرد تا جانشینان او مجبور باشند با همان مشکل اما در شرایطی بدتر برخورد کنند.
🔺این هراسها محقق شده است. اکنون ایران با مداخله موفقیت آمیزش در سوریه نیروهای خود را به اسرائیل نزدیکتر کرده و به مسیر زمینی به نیروهای دست نشانده اش در حزب الله لبنان دست یافته و ایران امروز خطرناک تر از ایران پیش از برجام است.
🔺اکنون ترامپ و بولتون به درستی برای مذاکره مجدد تلاش می کنند همچنین به درستی باید حداکثر فشار را وارد کنند تا اروپایی ها را نیز با تحریمهای بیشتر همراه سازند تا اهرمهای فشاری که اوباما در سال 2013 دور انداخت را دوباره به دست آورند. آمریکا حتی لازم نیست منتظر اروپا بماند زیرا تحریمهای ثانوی آمریکا موجب میشود که شرکتهای همکاری کننده با ایران نتوانند با آمریکا کار کنند.
🔺هر چند تلاش برای مجبور کردن ایران به رها کردن "بند غروب" در برجام (انقضای برخی محدودیتهای هسته ای) و تشدید محدودیتها بر برنامه های هسته ای و موشکی - و مهار ماجراجویی خارجی این کشور - بدون ریسک نیست اما آلترناتیو این کار این است که دست روی دست بگذاریم تا ایران همزمان با تلاش برای کسب هژمونی منطقه ای ، به بمب هسته ای هم دست پیدا کند. اگر "کارشناسان" مورد اشاره این مساله را درک نمی کنند ، دانش و کارشناسی آنها هیچ ارزشی ندارد. در مورد برجام ، بی اعتمادی غریزی پرزیدنت ترامپ به کارشناسان بسیار بجا است.
#اختصاصی
@Diplomacy_IR
t.co/XtZG1z24Hy