https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
🌐اروپا بر سر دوراهی تهران- واشنگتن.. آبی در وگو با بهشتیپور، تحلیلگر مسائل بینالملل.. پایانی
🌐اروپا بر سر دوراهی تهران- واشنگتن
#آسمان آبی در #گفتوگو با #حسن بهشتیپور، تحلیلگر مسائل بینالملل
#بخش پایانی
چرخش اروپا به سمت آمریکا و درخواست مقامات اروپایی از ایران مبنی بر اصلاح برجام، بخشی از جوسازیهای «نیویورک تایمز» است که خبرگزاری فرانسه و رویترز نیز از آن نقل قول کردهاند. این جوسازی توسط آمریکا راه افتاده و در مواضع اروپا چرخشی ایجاد نشده است. اروپا اصطلاحی بهعنوان تکمیل برجام ایجاد کرده و معتقدند نیاز نخواهد بود که برنامه موشکی ایران در قالب برجام بررسی شود، اما باید درباره آن گفتوگو کرد. تاکنون حتی فرانسه نظر ایالات متحده درباره بازنگری برجام را نپذیرفته و خواستار گفتوگو با ایران درخصوص تکمیل یا حاشیه بر برجام است. با پیشگیری این روش از سوی اروپا از یک سو موضع اتحادیه اروپا در مورد برجام همچنان حفظ میشود و از سوی دیگر به نظرات آمریکا درباره آنچه واشنگتن «نواقص برجام» میخواند، توجه خواهد کرد.
درباره برجام آمریکا تا حدی عقبنشینی کرده و واشنگتن متوجه قدرت برجام شده است. با این وجود بهانهجویی ایالات متحده درباره مسائل دفاعی و سیاستهای منطقهای ایران مورد توجه اروپا قرار گرفته است، ولی تغییر برجام و افزودن محدودیتهای جدید به توافقنامه، مورد پذیرش اروپا قرار نگرفته است؛ البته باید در نظر داشت مبادلات گسترده اروپا و آمریکا ممکن است اروپا را به سمت ایالات متحده متمایل کند، اما تلاش اروپا بر این است که طرف آمریکایی را نسبت به بقای برجام متقاعد کرده و در سوی مقابل ایران را به تجدید نظر درباره مسائل منطقهای و برنامه موشکی مجبور کند. این بازی اروپا، بر سر دوراهی تهران و واشنگتن است.
ممکن است ایران در ایتالیا درباره مسائل منطقهای و برنامه موشکی گفتوگو کند، اما نشستن پای میز مذاکره در برهه کنونی برای تهران موضوعیت ندارد. تاکنون ایران پیامهای متعددی به طرف اروپایی داده است تا دست از پیروی بیمنطق از آمریکا بردارد. بهعنوان نمونه ایران از اروپا خواسته است برای ثبات منطقه با رژیم صهیونیستی مذاکره کند و از رژیم غاصب بخواهد از سیاست کودککشی، شهرکسازی غیرقانونی، ساخت صلاح هستهای و موشکسازی دست بردارد و به آژانس بینالمللی انرژی هستهای اجازه بازرسی دهد. رژیم صهیونیستی عضو آژانس انرژی اتمی است، اما بهدلیل نپذیرفتن NPT آژانس اجازه بازدید از تأسیسات هستهای این رژیم را ندارد. ایران در گفتوگوهایش چنین پیامهایی را به طرف مقابل میدهد تا حقانیت خود را ثابت کرده و موقعیت منطقه را به خوبی تشریح کند.
https://t.me/joinchat/Amle_T8mIYThPLzzOCKogA