https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
آیا جنگ میان ایران و اسرائیل نزدیک است؟.. ✍عبدالباری عطوان، رای الیوم
آیا جنگ میان ایران و اسرائیل نزدیک است؟
✍عبدالباری عطوان، رای الیوم
#بخش اول
این جنگ چگونه خواهد بود... مستقیم و یا نیابتی در خاک سوریه یا لبنان؟ چرا باور داریم سرنگونی جنگنده "اف- ١٦" تنها قله کوه یخی است که غافلگیری های آتی را پنهان کرده است؟ علت شعله ور شدن این جنگ چه خواهد بود؟
برجسته ترین عناوین بیشتر روزنامه ها و بخش های خبری در کانال های تلویزیونی اسرائیل طی دو روز گذشته بر این مسئله تاکید داشت که رویارویی بزرگ با ایران حتمی است اما زمان آن معلوم نیست زیرا اسرائیل حضور پایگاه های ایران را در مرزهای خود نخواهد پذیرفت. یواف گالانت، وزیر مسکن اسرائیل تا آنجا پیش رفت که خواستار انحلال مثلث شر متشکل از ایران، سوریه و حزب الله شد".
این عناوین احساس قدرت را بازتاب نمی دهد بلکه نشانه احساس نگرانی و ترس است که وارد مرحله جنون یا همان حمله عصبی شده است. تمام این ها به علت نفوذ هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی منطقه جلیله علیا در فلسطین اشغالی و سرنگونی جنگنده ای است که در زرادخانه نظامی اسرائیل پیشرفته ترین به حساب می آید، آن هم به وسیله موشک متعلق به سوریه که تاریخ انقضای آن سپری شده و از دهه هفتاد به بعد از رده خارج شده است.
سرنگونی مدل اصلاح شده و پیشرفته از نظر فناوری و عملیاتی جنگنده "اف ١٦ " اسرائیل نقطه عطف نظامی مهمی به حساب می آید که ما را به یاد سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع “یو-٢” توسط موشک زمین به هوای شوروی از نوع “S-٧٥” در حریم هوایی شوروی در ماه مه سال ١٩٦٠ می اندازد، این اتفاق در اوج جنگ سرد میان این دو ابر قدرت و در زمان قدرتمندترین رهبران این دو کشور یعنی دوایت آیزنهاور (آمریکا) و نکیتا خروشچف (اتحاد شوروی) رخ داد و سرنگونی هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا و دست یافتن به تجهیزات آن ضربه مهلکی برای واشنگتن بود که ده ها میلیارد دلار در آن زمان برای آمریکا هزینه داشت زیرا مجبور شد هواپیماهای جاسوسی جدیدی با تجهیزات تازه بسازد که شوروی از رمز و راز آن بی خبر بود.
این سومین جنگنده از نوع "اف- ١٦" است که در حریم هوایی کشورهای عرب سرنگون می شود. نخستین آن ها متعلق به نیروی هوایی مراکش بود که در حریم هوایی یمن از سوی حوثی ها سرنگون شد. دومی متعلق به اردن بود که از سوی خلبان مغاذ کساسبه هدایت می شد و آن را جنگجویان "دولت اسلامی" در حریم هوایی عراق سرنگون کردند، اما سومین و مهم ترین آن ها جنگنده اف- ١٦ اسرائیل است که به وسیله موشکی متعلق به سوریه سرنگون شد.
دو جنگنده مراکشی و اردنی از مدل قدیمی بودند که بر خلاف جنگنده جدید و پیشرفته اسرائیل از رده خارج شده بودند، از این رو ارزش این جنگنده و اعتبار آن در بازارهای نظامی جهان احتمالا کاملا کاهش می یابد همانگونه که موشک های حزب الله توانست اعتبار تانک میرکاوایی را از میان ببرد که با تانک های مشابه آلمانی (لئوپارد) و آمریکایی (آبرامز) رقابت می کرد و به عنوان نشانه ای در جهت کاهش اعتبار و میرکاوا کشوری مانند هند انعقاد قرارداری به ارزش دو میلیارد دلار خودداری کرده است.
ایران از سوریه عقب نشینی نخواهد کرد زیرا به عنوان متجاوز وارد این کشور نشده است، بلکه به دعوت دولت در این کشور حضور دارد و نزدیک شش سال در خاک سوریه جنگیده است و طی آن فداکاری های انسانی و مادی بزرگی انجام داده و نقش فراوانی در بقای کشور سوریه و رئیس جمهور آن در مقابله با توطئه های بی سابقه آمریکایی و منطقه ای داشته است. همین مسئله درباره حزب الله لبنان، بازوی مقاومت نظامی و ضربتی این کشور و منطقه صدق می کند و درخواست وزیر اسرائیلی برای انهدام این مثلث و بازگرداندن ایران و نیروهای این کشور به داخل مرزهای خود سادگی سیاسی و وقاحت آشکار را به صورت همزمان بازتاب می دهد.
حتی اگر از لحاظ نظری فرض کنیم و با تهدیدات اسرائیل موافقت و همراهی کنیم که از زبان ژنرال ها و سیاستمداران بلند پایه در تل اویو بیان شد و تسلیم این مسئله شویم که احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل حتمی است و تنها مسئله زمان آن مطرح می باشد، میدان این جنگ کجا خواهد بود؟
در این راستا دو احتمال وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرند:
https://t.me/bestdiplomacy