💎 از این جهت، ما، کوشش‌‌های چندین ساله روشنفکران دینی مانند دکتر سروش را نقش بر آب یافته و عقیم می‌دانیم که خاستگاه وحی به پیامبر

💎 از این جهت، ما، کوشش‌‌های چندین ساله روشنفکران دینی مانند دکتر سروش را نقش بر آب یافته و عقیم می‌دانیم که خاستگاه وحی به پیامبر گرامی اسلام، از هرکجا که باشد، چه جبرئیل وحی کرده باشد و چه رؤیای رسول باشد، دکتر سروش توان ورود و برخورد حقوقی با این متن مقدس را ندارد. چرا که اقلیم حقوق و فلسفه حقوق جایی است که پای روشنفکری هرگز بنابر تجربه تاریخی به آن باز نشده و نخواهد شد.

💎 وانگهی، میرزای نائینی، اگرچه به مشروعیت مشروطه در حدود حکومت جور شیعی توجه می‌کرد، یعنی، در پی این بود که مشروعیت مشروطه را با الزام‌های حکومتی که معصوم در رأس آن نیست موجه کند، اما او در «اجتهاد خود، مجتهد بود»، یعنی می‌دانست که در کجا ایستاده است، در حالی که در دوران ما زیر پای روشنفکران یکسره خالی است، یعنی مصداق آگاهی کاذبی، که از تفکر آن، تنها چیزی که نمی‌تواند صادر شود، «آگاهی» از این است که ما در کجا ایستاده‌ایم؟!

💎 بدیهی است که مشروطیت، میراثی است که ما آن را پشت سر داریم، و دکتر سروش و حاضران غایب از اهل روشنفکری، نه تنها به آن توجه نمی‌کنند_یعنی نمی‌توانند توجه کنند_، که حتی هم‌چون حجابی هستند که بر صفحه این واقعیت دوران جدید تاریخ ایران نشسته‌اند.