🔶 آتن مدرن.. ✍ علیرضا سیداحمدیان

🔶 آتن مدرن

✍ علیرضا سیداحمدیان

💎 ...هگل زمانی که وارد ینا شد، اندکی پیش از آن، فیشته را به اتهام «الحاد» از شهر رانده بودند، تا جایی که فضای شهر ینا، در فاصله سال‌های ۱۷۸۰ تا ۱۸۱۰، چنان آکنده از فلسفه و فرهنگ بود که برخی نام آن را «آتن مدرن» نهادند.

💎 البته این نام گذاری از باب تعارف نیست. مباحث مطرح شده در فلسفه مدرن آلمان، در فاصله سال‌های ۱۷۶۰ تا ۱۸۶۰ چنان گستره و ژرفایی دارد که نه قبل و نه بعد از آن، این تاریخ نمونه‌ای در هیچ کجای دیگر و حتی آلمان نداشته است.

💎 از همین جهت، هیچ فلسفه جدی پدید نیامد، مگر این‌که به آن‌ها و طرح دوباره مسائل آن و کلنجار رفتن با آن‌ها بپردازد. به تعبیر یکی از برجسته‌ترین شارحان معاصر انگلیسی، دستاوردهای فلسفه آلمان در این سال‌ها نه فقط در تکوین «یک ملت» و «یک دولت» در معنای جدید آن تأثیر مستقیم نهاد، بلکه تلقی انسان در همه جا از خودش، از خدایش و از جهان پیرامونش به طرز غیر قابل بازگشتی تغییر پیدا کرد. در این باره ن.ک به:

💎 «Pinkard Terry. German Philosophy 1760_1860. The Legacy of Idealism. Cambridge [UK], Cambridge university press,2002.

💎 ادامه دارد.

📚 سیداحمدیان، علیرضا، خدایگانی و بندگی از پدیدارشناسی روح هگل، چاپ دوم، صفحه ۱۴ و صفحه ۹۶.

@MinervaEule1776

https://t.me/denkenfurdenken