روزهای مهاجرت یک کارآفرین و مشاور به آلمان @sahandbehnam
در آلمان بیش از ۳۰۰ نوع نان وجود دارد. نان غذای اصلی آلمانیهاست
در آلمان بیش از ۳۰۰ نوع نان وجود دارد. برای اینکه کسی در آلمان بتواند نانوا شود، باید پس از پایان تحصیلات متوسطه، ۳ سال در یک مدرسه یا آموزشگاه حرفهای به تحصیل بپردازد. نان غذای اصلی آلمانیهاست.
تصویری که واژهی "نانوا" در ذهن خوانندهی ایرانی ایجاد میکند اساساً با تصویری که معادل آلمانی آن"Becker" در ذهن پدید میآورد، فرق میکند. ایرانیان نه از واژهی "نانوا"، بلکه از واژهی "نان" هم ذهنیت دیگری دارند. نان برای ما "بربری"، "سنگک"، "لواش" و "تافتون" است و ما آن را دانهای میخریم، حال آنکه در بیشتر نقاط جهان و از جمله آلمان نان را کیلویی میخرند و میفروشند. نانواییها در آلمان معمولاً تا ساعت ۶ عصر باز هستند.
نان در تمام دنیا نقش بسیار مهمی در زندگی مردم دارد. تاریخ آن به پنجهزار سال پیش و به مصر باستان برمیگردد. مصرف نان در آلمان هم مشخصاً بسیار زیاد است. غذای اصلی ما ایرانیها برنج است و غذای اصلی آلمانیها سیبزمینی و نان است. به همین علت هم ارزش نان در آلمان بیشتر از ایران است.
در مقایسه با ایران ریخت و پاش نان در آلمان خیلی کمتر است، یعنی مردم در آلمان نان را آنقدر هدر نمیکنند. علت آن را در چه میدانید؟ آیا فکر میکنید این به تاریخ آلمان و گرسنگیای که مردم پس از جنگ کشیدند، برمیگردد؟
من فکر نمیکنم که جوانها این را رعایت کنند، اما باید بگویم که آلمانیها به طور کلی ملت صرفهجویی هستند. آلمانیها همیشه مراقباند که همه چیز را درست استفاده کنند. در مصرف هم نظم و قانون را رعایت میکنند، قانونی که خودشان برای خودشان تعریف میکنند. در ایران متأسفانه حیف و میل بیشتر است. اگر کسی از نان، کمی سررشته داشته باشد، در همان نگاه اول میفهمد که کیفیت نان ایران در مقایسه با آلمان بسیار بد است.
قیمت نان در آلمان در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار ارزان است. به طور کل مواد غذایی در آلمان ارزاناند. تنها چیزی که شاید کمی گرانتر باشد، گوشت است.
@dotDE