روزهای مهاجرت یک کارآفرین و مشاور به آلمان @sahandbehnam
بریم آفریقا شیر بکشیم یا ایران آدم؟!. سهند بهنام، اردیبهشت ۱۳۹۷.. نمیدونم میدونید کار من چیه یا نه؟!
بریم آفریقا شیر بکشیم یا ایران آدم؟!
سهند بهنام، اردیبهشت ۱۳۹۷
نمیدونم میدونید کار من چیه یا نه؟! من تو ایران یه شرکت تو حوزه انتقال و پردازش دیتا دارم و شرکت آلمانم قراره که روی هوش مصنوعی و دیتاماینینگ (داده کاوی) کار کنه. مثلا به یه فروشگاه بر اساس پردازش اطلاعات فروشش بگه که بهتره هفته دیگه ۳شنبه خیار بیشتر بیاری و شیر کمتر. یا بر اساس الگو مصرف آب شهری و تطبیق اون اطلاعات با جدول زمان پخش برنامههای تلویزیونی بگه کدوم برنامه پر مخاطبتره و ...
برای همین این روزها تو اینترنت دارم کلی گروه و تیم متخصص پیدا میکنم که باهاشون کار کنم. از کارفرماهای بزرگ نیازمند این فناوری تا مهندسان و برنامه نویسان هندی، چینی، آمریکایی و اروپایی. بین همه این گروه ها، تو یه پرایوت کامیونیتی انگلیسی زبان عضوم که توش کلی آدم خفن تو حوزه داهکاوی و هوش مصنوعی کار میکنن. از داده کاوی روی بحثهای سیاسی و اقتصادی گرفته تا مدل سازی خطا های تکنیکی و ...
امروز داشتم روی کامنتهای گروه یه نگاه مینداختم که دیدم کلی بحث درباره ایران شده! تاپیک چیه؟
«بریم آفریقا شیر بکشیم یا ایران آدم؟!»
کلی از عنوان بحث ناراحت شدم و گشتم ببینم بحث از کجا شروع شده! تقریبا ۳ صفحه قبل یه بابایی نوشته بود با ۳۰،۰۰۰ یورو میتونی بری یه شیر نر رو تو آفریقا بکشی و جریمشو بدی و برگردی! بعدم کلی از اینکه میشه با پول زندگی یه حیوون رو گرفت و راست راست راه رفت انتقاد کرده بود! ملت هم شروع کرده بودن به نظر دادن که یه نفر به اسم “سیمون” این وسط گفته بود: اینکه چیزی نیست، دوست دخترم ایرانیه میگه میشه رفت ایران با ۳۰،۰۰۰ یورو مثل بازی نیدفوراسپید تو شهر رانندگی کنی و برای جایزه بزرگ هم یه نفر زیرکنی بکشی! تازه میتونی از فرداش که پولو دادی باز رانندگی کنی!
چند تا کامنت پایین تر یکی به اسم “اصغر کد زن” نوشته بود: یه ترفند بهت یاد بدم، با ۲۰۰ یورو یه کارت میخرین به اسم بیمه شخص ثالث و ۴ تا جون امتیاز میگیرین، یعنی میتونید تا ۴ نفر رو هم زیر کنید!
یک صفحه بعدش یه دختره نوشته بود: ولی من شنیدم اگه کسی رو حتی به شوخی هل بدی بکشی، اعدامت میکنن! یه ایرانی جوابشو داده بود که اگه پولشو (منظورش احتمالا دیه بوده) بدی، آزاد میشی!
یکی گفته بود: دیوانهاید مگه؟! یعنی چی؟ جون آدم تو ایران با ۶ ماه حقوق من برابره؟ و باز اصغر گفته بود: نه برادر، مرد باشه ۶ ماه، زن باشه ۳ ماه!
و کلی پست دیگه که کلی حالمو خراب کرد. چیزی نداشتم برای گفتن. بدون اینکه چیزی بگم از گروه اومدم بیرون.
@dotDE