افرادی که به دلال‌های مهاجرت پول نداده‌اند، در فرآیند مهاجرت موفق‌تر هستند …این روزها همه جا پر شده از آگهی‌های مهاجرت

افرادی که به دلال های مهاجرت پول نداده‌اند، در فرآیند مهاجرت موفق تر هستند.

این روزها همه جا پر شده از آگهی های مهاجرت.
هر کی کار پیدا نکرده زده تو کار دلالی مهاجرت. حالا یا خودش شده نفر اصلی، یا کار میگیره میده یکی دیگه، یا داره برای بقیه تبلیغ میکنه پورسانت میگیره. از دانشجویی که ترم اول کلاس زبان هست، تا ایرانی هایی که چند سال خارج از کشور زندگی میکنند و الان دیگه شدن آخر مشاور مهاجرتی.
واقعا این افراد هیچ کاری براتون جز پرکردن چندتا فرم و نوشتن یه سری چاخان برای اداره مهاجرت، نمیکنند. یادمه وقتی برای گرفتن ویزای توریستی کانادا رفته بودم استانبول، چندین نفر رو دیدم که نفری ۲۰۰۰ دلار برای گرفتن همین ویزا پول داده بودن! که چی؟ طرف چند تا فرم رو پر کنه!
حتی به بعضی ها هم گفته شده بود که با سفارت کانادا در ارتباط هستند و هیچ مشکلی نیست!! آخه یکی نیست بگه اگه قرار باشه یه سفارت برای چندرغاز هرکی رو راه بده، که برای باندهای تروریستی و قاچاق و ... که این پولها پولی نیست. چرا پس ملت گول این دلالها رو میخورند؟ من نمیدونم. شاید چون یاد گرفتن با پول همه چیز رو حل کنند. البته منظورم اون بیزینس‌من و شرکت درست حسابی نیست که میخواد خارج از کشور هم دفتر بزنه و چون وقت نداره کارشو میده به یه وکیل و مشاور درست حسابی. چون اونهم خط به خط مسیر رو با وکیلش چک میکنه.

وکیل یا مشاور درست حسابی باهاتون قرارداد نفر ساعت میبنده، نه یه چیز سربسته. مثلا میگه این مسیر این شرایط رو داره و تهش میشه این. من ساعتی، روزی، ماهی انقدر میگیرم که بهت مشاوره بدم یا پیگیر کارت بشم. ولی ۹۹درصدشون که دلالن میگن این کار چکی مثلا ۱۵۰۰۰ یورو. بعدشم کلی چاخان از پیچیدگی ماجرا میگن و یک بخش از پولو اول میگیرن و میگن خداحافظ، خبر جدیدی شد، ما بهت میگیم. شیوه کار این افراد اینه که از همه کلی پول میگیرن، خب یه سری که شرایطتشون خوبه و مشکلی نیست که با همون چندتا فرم کارشون درست میشه، سری دوم هم با نوشتن چندتا چاخان تو فرم ها میفرستنشون تو. یا اینکه میگن تو فعلا برو مدرک زبان و ... تکمیل کن حاضر شد بیا. گروه سوم هم که معلومه رد میشن، فقط برای گرفتن پول پیش باهاشون کار میکنن.
اما از همه مهمتر این سوال هست: حالا گیریم که مهاجرت کردید، بعدش چی؟ موفق میشید یا نه؟
تجربه نشون داده، کسانی موفق شده‌اند، که خودشون کارهاشون رو انجام دادن و حداکثر یه مشاور یا نیروی پیگیر کار گرفتن. نه اینکه یه پولی به دلال و وکیل داده باشند و خداحافظ. من دارم میبینم که دانشجوها و متخصصین و کارآفرمایانی که از اول کار، خودشون تلاش کردن و فرمها رو خوندن و مدارک رو آماده کردن و مرحله به مرحله جلو اومدن، اینجا افراد خیلی موفقی شدن. چرا؟ چون اگه وقتی تو ایران هستی و هزینه‌هات ریالی هست و کلی دوست و آشنا کنارت هستند و استرس درآمد و زبان نداری، نتونی از پس مراحل اولیه مهاجرت بر بیای! خوب چجوری میخوای بعدش که اومدی اینجا موفق بشی؟ دلال مهاجرت هم اگه کاری برات بکنه، برای اینه که بیای اینجا، بعدش چی؟

پس اگه واقعا تصمیم گرفتین که مهاجرت کنید، لطفا خودتون کارهاتونو بکنید و از مشاوره آدمهایی که قبلا این مسیر رو رفتن استفاده کنید، نه یه مشت دلال.
اول از همه برنامه ریزی کنید.
بعد بر اساس مقصد، زبان بخونید.
و بعد روی کار و درآمدتون اونجا بررسی کنید.

این لیست مقاصد و مدلهای مهاجرتی هست که دیدم افراد بیشتری توش موفق بودن. البته بر اساس نظر شخصی من هست و شاید افراد مختلف تجربیات مختلف دیگه ای داشته باشند:
آلمان: تحصیلی، ‌کارآفرینی، تخصص
اسپانیا، پرتقال: خرید ملک، مهاجرت بر اساس حقوق بازنشستگی و تحصیلی
ایتالیا: تحصیلی
انگلستان: سرمایه گذاری، تحصیلی
بلژیک: تحصیلی، کارآفرینی، سرمایه گذاری
فرانسه: تحصیلی
آمریکا: تحصیلی
کانادا: تحصیلی، تخصص، کارآفرینی
استرالیا: تخصص، کارآفرینی، تحصیلی
هلند: تحصیلی، تخصص، کارآفرینی
سوییس: تحصیلی، کارآفرینی
اتریش: تحصیلی، کارآفرینی

@dotDE