🔴 از هول تحریم در دیگ فساد نیفتیم

🔴 از هول تحریم در دیگ فساد نیفتیم

🎤 داود سوری، اقتصاددان در گفت و گو با تجارت فردا از الزامات سیاستگذاری اقتصادی در دوره بدون برجام می گوید:

📌اقتصاد ایران ظرفیت‌های زیادی دارد اما توان همکاری با بنگاه‌های خارجی وجود ندارد. اقتصاد ایران منابع و ذخایر زیادی دارد، نیروی انسانی ماهر، جوان و تحصیل‌کرده دارد، حدود 400 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد و فروش نفت خام و واردات کالا به ایران نشان از عدد و رقم‌های بزرگی است اما پس از برجام این ضعف عیان شد که ما توان جذب نداریم، محیط کسب‌وکار مناسبی نداریم در نتیجه نتوانستیم از ثمره برجام آن‌طور که باید و انتظار می‌رفت، سود ببریم. برجام حداقل این ضعف را به ما نشان داد و آشکار کرد.

📌 دو نکته را باید مدنظر داشته باشیم نخست اینکه بنگاه‌های بزرگ و ابرشرکت‌ها از این تحریم‌های جدید تبعیت خواهند کرد چون آنچه در سبدشان دارند بسیار بزرگ است و نمی‌توانند روی آن ریسک کنند. این شرکت‌ها در اقتصاد آمریکا هم به نحوی دخیل هستند یا فعالیت می‌کنند و شرکت دارند یا سهامشان در بازارهای آمریکا معامله می‌شود. نکته دوم این است که در زمان تحمیل شدن تحریم‌ها در ابتدای دهه 1390 ما چند سالی درآمدهای بالای نفتی را تجربه کرده بودیم و در واقع بنیه مالی اقتصاد ایران قوی شده بود اما در حال حاضر چند سالی گرفتار نرخ رشد پایین و حتی منفی بودیم، تحولات اجتماعی متفاوت از زمان گذشته است و آنچه به عنوان درآمد داشتیم صرف هزینه‌های به‌جا مانده شده است.

📌باید فضای کسب‌وکار اقتصاد را به گونه‌ای بازمهندسی کنیم که بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در کشور استفاده و همواره از آن تبعیت کنیم. ما باید بنیان‌ها و پایه‌های اقتصاد کشور را تقویت کنیم. چه برجام باقی بماند و چه نماند ما نیازمند اصلاح ساختار اقتصاد هستیم. اگر بخواهیم سیاست‌هایی در پیش بگیریم که دولت نقش‌اش بیشتر و جایگزین فعالیت بنگاه‌ها شود، و در واقع بار بیشتری بر دوش دولت گذاشته شود تا هزینه‌های تحریم به متحمل شود، قطعاً شکست خواهیم خورد. ما باید یک دید بلندمدت به این تحریم‌ها داشته باشیم؛ ممکن است تحریم‌ها کمتر یا بیشتر شود یا حتی در یک بازه زمانی متوقف شود اما اقتصاد ما در بلندمدت از طرف دشمنان مشمول تحریم خواهد بود.

📌در دوره گذشته که اقتصاد ایران زیر فشار تحریم‌های سختی قرار گرفت، تصمیم‌گیران به یکسری شیوه‌ها و روش‌هایی متوسل شدند که به نظر من خسارتش به اقتصاد و جامعه ما بیش از حتی تحریم‌ها بود. بسیاری از فسادها و بی‌قانونی‌هایی که بعدها آشکار شد، هم خسارات مالی بالایی برای ما در پی داشت، هم اینکه شیوه شکل‌گیری و دلایل تن دادن به این فسادها به هنجارهایی تبدیل شد که اثرات بلندمدتی روی اقتصاد ما گذاشت.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7