◀️مطالبات شش‌گانه از دولت آینده. *علی میرزاخانی

◀️مطالبات شش‌گانه از دولت آینده
*علي ميرزاخاني

✏١-عبور از اقتصاد تیول‌داری: اقتصاد ایران نوعی «تیول‌داری مدرن» در ادامه روند تیول‌داری سنتی گذشته است. این نوع اداره اقتصاد باعث تباه شدن سرمایه‌های مادی و انسانی کشور می‌شود و فقط یک بازی برد_برد بین بوروکراتها و تیول‌داران به زيان مردم و سرمایه‌های ملی است.

✏️٢- متوقف کردن ماشین توزیع رانت: وضعیت اقتصادی حاکم بر ایران به گونه‌ای شده که دولت وظیفه توزیع رانت را بر عهده گرفته و به همین دلیل، در سوی دیگر معادله هم رانت‌جویی جایگزین فعالیت‌های اقتصادی سالم شده است.

✏️٣- خشکاندن بستر سفته‌بازی و فعالیت‌های غیرمولد: اولین گام در این مسیر، پایدارسازی تورم تک رقمی است. قدم دوم، تعدیل تدریجی نرخهای مهم به ویژه نرخ ارز، نرخ سود بانکی و نرخ کالاهای دولتی بر اساس نرخ تورم است.

✏️٤- تفکيك تجارت از سياست: متأسفانه بسیاری از مقامات نه تنها فعالیت اقتصادی شخصی دارند، بلکه با استفاده از منابع عمومی در درون بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی نیز فعالیت اقتصادی راه‌اندازی کرده و منافع شخصی دارند که تصمیمات آنها را از هدف‌گیری منافع ملی منحرف می‌کند.

✏️٥- شفاف‌سازی پرداخت‌های دولتی: اين یک راهکار مؤثر و آزموده شده برای جلوگیری از پرداخت‌های نجومى است كه امکان رصد قانونی و نظارت همگانی بر بیت‌المال را فراهم كرده و سوءاستفاده از اموال متعلق به عموم را حداقل خواهد کرد.

✏️٦- محرومیت‌زدایی: نخستین قدم برای زدودن فقر، هدفمند کردن یارانه‌های نقدی به شکل واقعی است. بر اساس هر معیاری که در نظر بگیریم فقط دو‌ یا حداکثر سه دهک جمعیت کشور صلاحیت دریافت یارانه نقدی را دارند.

@economy7