*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
اقتصاد ایران چگونه در سرازیری افتاد؟.. ✍پاسخ دکتر موسی غنی نژاد
اقتصاد ايران چگونه در سرازيري افتاد؟
✍پاسخ دكتر موسي غني نژاد
اقتصاد ایران از اواسط دهه 1380با اجرای اقدامات اقتصادی نابخردانهای مانند کاهش دستوری سود سپردهها و تسهیلات بانکی، تثبیت نرخ برابری ارزهای خارجی که در شرایط تورم دورقمی داخلی بهمعنای کاهش نرخ حقیقی ارزهای خارجی بود، با چالشهای جدی روبهرو شد.
با اضافه شدن سیاستهای دیگری نظیر اعطای وام به طرحهای زودبازده که معنای دیگری جز اتلاف منابع مالی نظام بانکی نداشت، اقتصاد کشور در سرازیری سقوط قرار گرفت؛ بهطوریکه نرخ رشد اقتصادی در سال 1387 به کمتر از یک درصد کاهش یافت و تقریبا هیچ اشتغال جدیدی نیز در این سالها ایجاد نشد.
آنچه این سقوط را از چشمهای مردمان کوچه و بازار پنهان میکرد افزایش شدید درآمدهای نفتی بود که دولت با اتکا به آنها و باز کردن شیر واردات ارزان قیمت، اقتصاد ملیِ از نفس افتاده را سرپا نگه میداشت. رشد اقتصادی 5/ 6 درصدی سال 1389 و 3/ 4 درصدی سال 1390 نتیجه دوپینگ نفتی ناشی از افزایش بیسابقه قیمتهای جهانی نفت خام بود.
تحریمهای اقتصادی در حقیقت این اثر دوپینگی را زودتر از موعد خنثی کرد و رشد اقتصادی را به منفی 8/ 6 درصد در سال 1391 کاهش داد. اگر هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اِعمال نمیشد رکود تورمی سالهای 1391 و 1392 با تاخیر یکی دوساله ظهور میکرد؛ همچنان که امروزه در ونزوئلا شاهد آن هستیم. با این حساب روشن است که به صرف رفع تحریمها مشکلات اقتصادی عدیده و عظیم اقتصاد ایران به خودی خود حل نخواهد شد...
_اقتصاد بازار
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7