◀️ آنچه از رئیس جمهور آلمان آموختم - بخش دوم. * محمود سریع القلم

◀️ آنچه از رئیس جمهور آلمان آموختم - بخش دوم
* محمود سریع القلم

✏️قدرت در آلمان در پارلمان این کشور متمرکز است و پارلمان نماد تمام اقشار اجتماعی و فکری از دست راست گرفته تا چپ می­باشد.تمام تصمیم­ سازی های اقتصادی،اجتماعی،امنیتی و نظامی در پارلمان صورت می­پذیرد که مظهر اراده ملت است. حتی دولت آلمان حق اعزام نیروی نظامی به خارج را ندارد و این اقدام نیازمند رأی اکثریت مطلق پارلمان آلمان است.

✏️در لابلای مباحث اساتید اقتصاد و روابط بین­ الملل با رییس جمهور آلمان گفته شد که در هیچ کشور دنیا به اندازه آلمان اینقدر مردم به دولت، بخش خصوصی و رسانه ­ها اعتماد ندارند.این یک وجه تقریباً بی­ نظیر در مقیاس بین­ المللی است. هر فردی که سمت قبول می­کند مرتب باید به پارلمان و حوزه انتخابیه خود پاسخ بدهد. حکمرانی فقط انتخابات نیست.در جلسات منظم هفتگی میان مردم و نمایندگان پارلمان،شهروندان مطالبه می­کنند و نمایندگان باید پاسخگو باشند. این نزدیک­ترین نمونه قابل تصور به متون دموکراسی است.

✏️طی چند دهه اخیر،کشورهای جهان سوم، ایده دموکراسی را به استهزاء گرفته ­اند و تبلیغات و Propaganda را جایگزین شفافیت و پاسخگویی کرده­ اند و هر چند سال یکبار نمایش انتخاباتی به راه می­اندازند.رابرت موگابه، همچنان پس از ۳۰ سال، در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه انتخاب می­شود.

✏️دموکراسی جز نمایندگی و تحقق خواسته ­های مردم،امر دیگری نیست. قدرت دولت آلمان ناشی از توانمندیهای بنگاه های تولیدی و تجاری و بانکی آلمانی است.
_اقتصاد به زبان ساده
🔻 @economy7
🔺 @economy7