*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
🔴 دولت مسئولیت بحران را بپذیرد.. 📌 حجم داراییهای سمی در بانکهای ما بسیار زیاد است
🔴 دولت مسئولیت بحران را بپذیرد
🎤 داود سوری، اقتصاددان از توجیهپذیری استفاده از منابع صندوق توسعه در پاکسازی بانکها میگوید:
📌 حجم داراییهای سمی در بانکهای ما بسیار زیاد است. بسیاری از بانکهای کشور خواسته یا ناخواسته وارد این ماجرا شدهاند. از این جهت بر ناخواسته بودن تاکید دارم، چراکه هر بار حرف از داراییهای سمی شده است بانکهایی را که این نوع دارایی را نگهداری میکنند، محکوم میکنیم در حالی که در برخی موارد بانکها تحت فشار قرار گرفته و ناخواسته مجبور شدهاند بار داراییهای سمی را به دوش بکشند. یک دلیل عمومی آن به ریسکهای سیستماتیک اقتصاد کشور برمیگردد که خارج از کنترل بانکها بوده و به آنها تحمیل شده است.
📌 پیشنهاد چهارمرحلهای آقای دکتر آخوندی برای حل مساله داراییهای سمی بسیار معقول و بر اساس استانداردهای جهانی است. اگر روزی سیاستگذاران و قانونگذاران کشور بخواهند برای پاکسازی ترازنامههای بانکها اقدام کنند قطعاً باید این چهار مرحله را طی کنند تا بتوانند با موفقیت این کار را انجام دهند. تقریباً تجربه تمام کشورها برای پاکسازی بانکها بر اساس این چهار مرحله است. اولین مرحله این است که دولت بپذیرد بحران بانکی وجود دارد و باید مسوولیت آن را قبول کند. صرف اینکه دولت برای بانکها خط و نشان بکشد و آنها را تهدید کند کاری از پیش نمیبرد.
📌 متاسفانه در کشور فساد در تکتک سلولهای نظام اداریمان ریشه دوانده است. هیچ اطمینانی از این نیست که دولت و نظام اداری بتواند مدیریت چنین داراییهای بسیار عظیم بانکها را بر عهده بگیرد و این پروسه را که چند سال طول میکشد از ابتدا تا انتهای آن را به خوبی به سرانجام برساند و در نهایت شاهد پاکسازی بانکهای کشور از شر داراییهای سمی باشیم. اگر کشورهایی در دنیا میبینید که در این زمینه موفق عمل کردهاند نظام اداری کارا و سالمی داشتهاند. در کشورمان وضعیت اموال دولتی و خصوصیسازی گویای این حقیقت تلخ است.
📌 ممکن است در شرایط فعلی بانک جهانی یا دیگران به ایران وام ندهند و مجبور باشیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم. ولی مهمتر از اینکه منابع پاکسازی بانکها از چه محلی میتواند تامین شود همانطور که گفتم مساله اصلی داشتن نظام اداری کارا و سالم است. متاسفانه دولت یا بهتر بگوییم نظام اداری کشور توان اجرای چنین کاری را ندارد. تصورم بر این است که دولتمردان ما به این مساله واقف هستند و به همین دلیل به نظر میرسد کسی در دولت جرات انجام اقدامی در این عرصه را ندارد.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7