*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
☑️✏️تورم ایرانی، خودروی ایرانی …☑️ نکته اول: کیفیت ساختار آماری ما برای برآورد نرخ تورم، چقدر مناسب است؟
☑️✏️تورم ایرانی، خودروی ایرانی
☑️ نکته اول: کیفیت ساختار آماری ما برای برآورد نرخ تورم، چقدر مناسب است؟
برآورد بانک مرکزی از تورم دوره یکساله منتهی به بهمن ۹۵ (تورم نقطه به نقطه)، یک و نیم برابر برآورد مرکز آمار ایران است.
برآورد «مرکز آمار ایران» : ۷/۱ %
برآورد «بانک مرکزی»: ۱۰/۶ %
البته بخشی از این تفاوت، به دلیل لحاظ کردن ۲ سبد متفاوت از کالاها و خدمات، می تواند منطقی باشد. اما شکاف یک و نیم برابری، به اندازهای زیاد است که ضرورت دارد ریشههای آن با همفکری کارشناسان مربوطه در بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بررسی شده و نتیجه در قالب گزارشی تحلیلی ارائه شود. در غیر این صورت میزان اعتماد عمومی به آمار رسمی تورم، کاهش خواهد یافت.
☑️ نکته دوم: آیا تورم ۷ درصدی، برای ما یک "دستاورد اقتصادی مهم" است؟
براساس جدیدترین گزارش صندوق بینالمللی پول، در ادامه روند جهانی کاهش تورم، در سال آینده تورم ۱۴۳ کشور دنیا زیر ۷ % خواهد بود. بنابراین حتی اگر برآورد خوشبینانه مرکز آمار ایران را در نظر بگیریم و باز هم با خوشبینی معتقد باشیم که تورم در سال آینده بالاتر نمی رود، باز هم تورم ما از ۱۴۳ کشور دنیا بالاتر است.
در چنین شرایطی اگر صرفا مدعی باشیم که به نرخ تورمی کمتر از تورم انفجاری سالهای ۹۱ و ۹۲ دست یافتهایم، جمله صحیحی گفتهایم. اما اگر مدعی باشیم که نرخ تورم فعلی نرخی مطلوب بوده و آن را یک «دستاورد مهم اقتصادی» بنامیم، قطعا به منزله فریب افکار عمومی خواهد بود.
☑️ نکته سوم: شباهت افتخار به تورم ۷ درصدی، با افتخار به تولید خودروهای بیکیفیت و گران داخلی
در شرایطی که ۱۴۳ کشور دنیا تورم زیر ۷ % دارند، اینکه تورم ۷ درصدی را یک "دستاورد مهم اقتصادی" ارزیابی کنیم، یعنی اینکه تصمیم گرفتهایم هموطنانمان همانطور که از انواع تکنولوژیهای فنی روز دنیا کمبهرهاند (مثلا برای حفظ منافع شرکتهای انحصارگر داخلی تولیدکننده خودرو)، از تکنولوژی جهانی کنترل تورم هم کمبهره باشند (برای حفظ منافع بانکهای پرفساد و کمانضباط و نیز تولیدکنندگان انحصارگر و رانتخواهی که مکررا بانک مرکزی را برای چاپ پول و ایجاد تورم تحت فشار قرار می دهند . . .)
میثم هاشم خانی
لینک عضویت👇👇
https://t.me/joinchat/AAAAAD8RbDwc7PPkl1zKKA