*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
🔰🔰 بادکنک «فریدمن» در اقتصاد ایران*.. ✍ علی میرزاخانی..١- دلار بخریم یا مسکن؟ سکه چقدر بالا میرود؟
🔰🔰 بادكنک «فريدمن» در اقتصاد ايران*
✍ علی میرزاخانی
١- دلار بخريم يا مسكن؟ سكه چقدر بالا میرود؟ جهش بعدی كی اتفاق میافتد؟ قصه تلخی است این پرسشها و نشان میدهد كه در اقتصاد ايران يك جای كار میلنگد. سفتهبازان در كمين اين فرصتها هستند تا در فرصتی كوتاه، ثروت خود را چند برابر كنند و سراغ بازار ملتهب بعدی بروند. وقتی چنين فرصتهايی برای ثروتاندوزی بیدردسر فراهم میشود آيا اقبالی به فعاليتهای مولد اقتصادی خواهد بود؟
٢- ريشه التهابهای نوبتی در بازارهای ايران چيست؟ پاسخ را مي توان با مثال بادكنک «ميلتون فريدمن» توضيح داد. اين اقتصاددان، اقتصاد تورمی را به بادكنكی تشبيه میكرد كه كه چاپ پول بدون پشتوانه همانند دميدن باد در بادكنک عمل میكند. سطح قیمتها را میتوان به سطح بادکنک تشبيه كرد كه با دميدن باد (چاپ پول بدون پشتوانه) افزايش میيابد. به عبارت دیگر، افزایش نقدینگی همان اثری را روی قیمتها دارد که دمیدن باد در بادکنک؛ هر دو باعث تورم میشوند یکی باعث تورم قیمتها دیگری باعث تورم بادکنک. یعنی این گرانی نیست که باعث تورم میشود بلکه تورم باعث گرانی میشود و به همین دلیل، کنترل گرانی در خیابان و مغازه امکانپذیر نیست بلکه در اتاق فرمان چاپ پول باید انجام شود. اما صورت پنهان داستان آن است که دولت با فشار انگشتان خود میتواند موقتا از متورم شدن بخشهایی از سطح بادکنک جلوگیری کند. در عین حال، اگرچه فشار دست دولت از متورم شدن سطوحی خاص جلوگيری میكند اما باعث انتقال «تورم بيشتر» به سطوحی ديگر میشود.
٣- یک مثال: با روي كار آمدن دولت نهم در سال ١٣٨٤ شاهد يك انبساط پولی كمسابقه در اواخر همان سال و نيز در سال ١٣٨٥ بوديم که در سالهای بعدی هم کموبیش ادامه یافت. قابل پيشبينی بود كه با دميدن در بادكنک تورم شاهد افزایش قیمتها باشيم. اما این هم قابل پیشبینی بود که دولت میتواند از انتقال تورم به برخی سطوح بادکنک جلوگیری کند؛ جایی که دستش پر بود یعنی بازار ارز و سکه. به همين دليل، سفتهبازان، سطحی را نشانه رفتند كه معلوم بود فشار دست دولت نمیتواند از متورم شدن آن جلوگیری کند و فشار روی سطوح دیگر هم به آنجا منتقل خواهد شد يعني بازار مسكن. اين فرآيند باعث بیسابقهترين جهش قيمت مسكن در سالهاي ١٣٨٥ و ١٣٨٦ شد. پس از آن، سفتهبازان در كمين نشستند تا فشار دست دولت از روی سطوح خاص بادكنک (دلار و سکه) برداشته شود یا نتواند این فشار را ادامه دهد. اتفاقی كه با تلنگر تحريم و خالی شدن دست دولت از دلارهای نفتی کلید خورد و افزايش شديد قیمت دلار و سکه و همه کالاهای وارداتی را در سالهای ۹۰ و ۹۱ به دنبال داشت...و این داستان همچنان ادامه دارد...
✳️ بازنشر از مطالب قبلی برای عبرت
پ.ن: تنها راه نجات اقتصاد ایران، متوقف کردن ماشین جهشهای نوبتی است. تا این ماشین در حرکت است هیچکس برای خلق ثروت سراغ فعالیتهای مولد اقتصادی نخواهد رفت و مسیر ثروتاندوزی فقط با سوار شدن به این ماشین طی خواهد شد.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7