◀️سه توهم در مورد بیکاری دانش‌آموختگان.. ✍احمدرضا روشن …

◀️سه توهم در مورد بیکاری دانش‌آموختگان

✍احمدرضا روشن



✏️گفته می شود که بیکاری دانش‌آموختگان رواج یافته و بسیاری هم با کمترین تامل و مکث و ژرف‌اندیشی از موج به راه افتاده پیروی می‌کنند. چند نمونه از توهم‌هایی را که در اینگونه تحلیل‌های موجی وجود دارد، بررسی می‌کنیم:

📍کیفیت دانش‌آموختگان ضعیف است:

📝این جمله را زیاد می‌شنویم، اما به خودی خود برای تمامی نظام‌های آموزش عالی کشورهای دنیا این عبارت را می‌توان به کار برد، چرا که کیفیت یک امر پویاست.

📝چنان که می‌دانیم سند چشم‌انداز 1404 کشور را ملزم کرده که در دو بال اقتصاد و علم (که در نظام آموزش عالی متبلور می‌شود) در منطقه اول شود. مهم‌ترین رقیب ما برای دستیابی به هدف سند چشم انداز کشور ترکیه است. در حوزه تولید علم، یکی از شاخص‌های معتبر، درصد مقالات پراستناد علمی است. در سال 2016 ایران 2/ 2 درصد از مقالات پراستناد علمی دنیا را به خود اختصاص داد، در حالی که این رقم برای ترکیه تنها 9/ 0 درصد است.

📝 اما در حوزه اقتصاد، بر اساس آمار بانک جهانی، در سال 2015 میلادی (1394 خورشیدی) کشور ترکیه با جمعیت 8/ 76 میلیون نفر، دارای تولید ناخالص داخلی معادل 721 میلیارد دلار، درآمد سرانه 9387 دلار و صادرات 143 میلیارد دلاری است. در همین سال، ایران با جمعیت 8/ 78 میلیون نفر، دارای تولید ناخالص داخلی معادل 394میلیارد دلار، درآمد سرانه 5442 دلار (2014) و صادرات 51 میلیارد دلار (2014) که 37 میلیارد دلار آن صادرات نفتی بوده است.

📍بیکاری دانش‌آموختگان، ناشی از نقصان مهارت‌های فنی و حرفه‌ای آنها است:

📝 ابتدا باید دانست که دانشگاه اغلب، مکانی برای مطالعات نظری و تئوریک است و پس از فارغ‌التحصیلی و در حین عمل است که افراد، بسیاری از مهارت‌های شغل مخصوص خود را یاد گرفته و دانش نظری را با تجربه عملی در‌می‌آمیزند و به مرور به فردی کارآمد در حرفه خود تبدیل می‌شوند.

📝 ضمن اینکه بیشترین میزان بیکاری دانش‌آموختگان در بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی – مهندسی است که در واقع بیشترین مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در کلاس‌های عملی آموزش دیده‌اند، ولی بخش اقتصاد نتوانسته است برای آنها فرصت شغلی ایجاد کند.

📍بیکاری دانش‌آموختگان، زیاد است:

📝معمولا گفته می‌شود که دانش‌آموختگان دارای نرخ بیکاری زیادی هستند اما توجه یا گفته نمی‌شود که این پدیده‌ای جدید است و در ایران تا قبل از سال 1390 همواره نرخ بیکاری دانش‌آموختگان کمتر از نرخ بیکاری کل کشور و در سال 1345 تقریبا برابر بوده است.

📝در سال 1394 جمعیت دانشجویی کشور برابر 8/ 4 میلیون نفر بود. حال اما تصور کنید تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بسته می‌شد. چه بر سر این 8/ 4 میلیون نفر می‌آمد؟ آنها به خیل جمعیت دیپلمه بیکار کشور اضافه می‌شدند. در واقع، آموزش عالی، عامل بیکاری دانش‌آموختگان نیست، بلکه مرحله‌ای برای عقب انداختن بحران بیکاری ساختاری در کل کشور است.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7