بورس ارز.. ✅دیروز دو خبر از سازمان بورس بیرون آمد

بورس ارز

✅ديروز دو خبر از سازمان بورس بيرون آمد. يكي خبر مهم و پر سر و صداي تغييرات در ماليات نقل و انتقال سهام و دومي خبر مهم تر و بي سر و صداي تشكيل بورس ارز. ظاهرا تيم دكتر محمدي تصميم دارد از فرصت حضور يك همكار سابق- احمد عراقچي- در سمت معاونت ارزي بانك مركزي براي كليد زدن بورس ارز با سرعت استفاده كند.

✅فارغ از آن كه اصلا با توجه به نقش بانك مركزي در قيمت ارز هرگز "بازار" ارزي شكل مي گيرد يا نه و جدا از آن كه بورسي شدن ارز در اقتصاد كلان ايران مفيد است يا نه، امروز - روزهاي منتهي به اجرايي شدن تحريم تازه- قطعا روز خوبي براي تشكيل چنين بورسي نيست.

✅عدم شفافيت و غير رسمي بودن بازار ارز همانقدر كه در شرايط طبيعي بد است در شرايط تنش نقطه مثبت است. وقتي قيمت ارز بنا به تنش در بازار غير رسمي بالا مي رود سرعت و گسترش تقاضاي سفته بازانه يك معنا دارد و وقتي اين افزايش با صداي بلند روي تابلو فرياد مي شود معنايي ديگر.

✅همچنين يكي از علل عمق كم بازار سبزه ميدان و منوچهري همين غير رسمي ماندن است كه سرمايه گذاراني با درجه اي از ريسك گريزي را از سرمايه گذاري فعال در ان دور مي كند.عمق كم در شرايط بحران يك مزيت مهم كنترلي است.

✅تجربه سال هاي ١٣٧٤ و ١٣٩١ به وضوح نشان داده استفاده از ظرفيت دستور پذير و غير بازاري كانتر بانكي به مراتب بهتر از يك بازار رقابتي موثر و مفيد به فايده بوده است.

✅همچنين اگر اين بورس أرز به جاي حواله بناست روي آتي متمركز شود شروع معرفي آن در فضائي نامطمئن و آبستن مارجين كال و نكول قطعا معرفي خوبي نيست.

✅نگارنده هم از عمق جان دوست دارد ارز تك نرخي بود و يك قيمت برآمده از بازار ازاد داشت. اما در شرايط موجود نرخ بازار تازه در بهترين حالت در بلند مدت سايه اي از سنا ريت خواهد بود تازه اگر بتوان فكري به حال اثر رواني تنش ارزي احتمالي فرياد شده روي تابلو كرد.

✅يك پيشنهادممكن فعلا ادامه مطالعات و صبوري در اقدام اجرايي است. دستكم تا وقتي كه دو تا ٩٠ روز از اجرايي شدن تحريم هاي جديد بگذرد و حدود اثر دو ليست بر نقل و انتقالات مالي ايران أحصا شود.
_اقتصاد سیاسی
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7