*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
آیا قرارداد نفتی با توتال منصفانه است؟. * رامین فروزنده- کارشناس نفت و گاز
آيا قرارداد نفتي با توتال منصفانه است؟
* رامين فروزنده- كارشناس نفت و گاز
✏️طبق اعلام وزیر نفت، در قرارداد توتال (که در آن کنسرسیومی با رهبری و سهم 50.1 درصدی این شرکت توسعه فاز 11 را در دست گرفتند)، کل دریافتی کنسرسیوم حدود 12 میلیارد دلار خواهد بود. حال میتوانیم فرضیات زیر را درنظر بگیریم (اگرچه دقیق نیستند، ولی میتواند نمایی به دست دهد) و به محاسبه سود کنسرسیوم (که نیمی از آن نصیب توتال میشود) بپردازیم:
🔘دوره پلاتو: 15 سال
🔘تولید: 400هزار بشکه معادل نفت (BOE)
🔘درآمد کنسرسیوم: 12 میلیارد دلار
🔘هزینه سرمایهای: 4.8 میلیارد دلار
🔘لذا سود کنسرسیوم: 7.2 میلیارد دلار
🔘سود کنسرسیوم: 3.3 دلار به ازای هر بشکه معادل نفت
✏️اگر این رقم 3.3 دلار را با فرض قیمت 50 دلار برای هر بشکه معادل نفت خام، درنظر بگیریم، سود پیمانکار «کمتر از 7 درصد» ارزش یک بشکه نفت است. از این رقم، سهم شرکت توتال حدود 1.65 دلار خواهد بود.
✏️سوال این است که آیا میتوان گفت با درنظر گرفتن وضعیت نامناسب ایران در شاخص انجام کسبوکار (120 در میان 190 کشور جهان)، شاخص فساد (131 در میان 176 کشور جهان)، رقابتپذیری (76 در میان 138 کشور جهان) این رقم 1.65 دلار برای توتال رقم زیادی است؟ احتمالا خير...
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7