◀️زخم کهنه اقتصاد ایران …✏️به‌نظر می‌رسد نظام بانکی کشور در یک موقعیت باخت- باخت قراردارد و از وضع موجود، نه خود منتفع می‌شود و نه

◀️زخم كهنه اقتصاد ايران


✏️به‌نظر می‌رسد نظام بانكي كشور در يك موقعيت باخت- باخت قراردارد و از وضع موجود، نه خود منتفع مي‌شود و نه شرايطي براي نفع فعالان اقتصادي فراهم مي‌آورد. در عوض، کاسبان سیستم بانکی، منتفع وضع موجود هستند.

✏️تحميل افراد غیرمتخصص و ناآشنا به نظام بانكي به‌عنوان امانت‌داران منابع به امانت گذاشته شده مردم، بدترين ضربه را به اين ساختار زده است. تحميل سوداگران سياسي به نظام بانكي منجر به این شده است که سودجويان و رانت‌خواران بزرگ اقتصاد ایران با خیالی آسوده نظام بانکی را بهترین بستر برای سوء‌استفاده و کلاهبرداری یافته‌اند و خدا می‌داند فرداها که پرده برافتد، چه حکایت‌هایی از این روزهای نظام بانکی بازگو شود.

✏️در این بازی سخت و پیچیده، سیاست، بزرگ‌ترین ضربه را به بانک‌های ما وارد کرده و این ساختار كه با تحميل دستورات مستقیم و غیرمستقیم سیاستمداران مواجه است و همچنین درگير ارتباطات و توصیه‌های شبهه‌ناک و مساله‌دار زيادي شده، به درستی نمی‌داند چگونه باید از این بازی سخت و مهلک جان به در برد.

✏️دلايل متعددي در شکل‌گیری این وضع شمرده می‌شود. بارها و بارها درباره «بازی پانزی»، «پول سمی»، «دارایی‌های منجمد»، «مطالبات مشکوک ‌الوصول» و... سخن گفته شده است. به اینها دردهای مزمن اقتصاد سیاست‌زده ایران را هم اضافه کنید که مصداق‌هایش در تحميل تسهيلات دستوري، ورود بانك‌ها و زيرمجموعه‌هايشان به عرصه تجارت، سرمايه‌گذاري غيرمتعارف در املاك و... کاملا مشهود و قابل رویت است.

@economy7