چرا نرخ سود در بازار بین بانکی افزایش یافت؟

چرا نرخ سود در بازار بین بانکی افزایش یافت؟

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با تجارت‌فردا می‌گوید:

📌اتفاقاً بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کرد نرخ سود در بازار بین‌بانکی برگردد.علت آن حجم بالای عرضه اوراق بدهی است. اگرچه ابتدا با عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه نرخ‌ها متاثر نشدند اما در ادامه با فشاری که وارد کردند تعادل بازار را برهم زدند و زمینه برای برگشت نرخ‌ها فراهم شد.

📌 بانک‌ها در تنگنا قرار گرفتند چراکه منابعی که نزد بانک‌ها بود از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت اوراق بدهی حرکت کرد چون این صندوق‌ها وعده داده بودند نرخ سود بالا بپردازند و بیش از ظرفیت موجود بازار اوراق منتشر شد، به منابع محدود بازار مالی فشار وارد شد، در نتیجه نرخ تعادلی را جابه‌جا کرد.

📌البته بروز این اتفاق به این معنی نیست که بانک مرکزی نرخ‌های سود غلط را در بازار پذیرفته و اقدامی انجام نخواهد داد. برنامه‌های اصلاحی ما در حال انجام است و با این نرخ‌های غلط برخورد خواهیم کرد. ولی باید قبول کنیم هر پارامتر جدیدی در بازار می‌تواند شرایط تعادلی را برهم بزند و وضعیت تازه‌ای را به وجود آورد.

📌ما دستاورد کاهش نرخ سود در فضای قبل از عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه را از طریق ورود به بازار بانکی به دست آوردیم و نرخ میانگین حدود 17 درصد را تثبیت‌شده تصور می‌کردیم اما عرضه اوراق بدهی شرایط جدیدی در بازار ایجاد کرد و وضعیت تعادلی را برهم زد. البته بانک مرکزی در تلاش است دوباره تعادل در نرخ‌ها را ایجاد کند اما ممکن است این تعادل در سطح دیگری ایجاد شود.

📌باید بپذیریم نظام بانکی ما متناسب با شرایطی که دارد اگر تحت فشار بیشتری قرار گیرد ممکن است عدم تعادل دارایی-بدهی تشدید شود. باید در این زمینه بسیار مراقب باشیم. بازهم تاکید می‌کنم باید با اشراف کامل نظام بانکی را در مسیر اصلاح قرار دهیم. هر حرکت تند و نسنجیده ممکن است آسیب‌های جدی به نظام بانکی‌مان وارد کند که دیگر قابل جبران نباشد.
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7