چرا انتشار شاخص قیمت مسکن ضروری است؟

چرا انتشار شاخص قیمت مسکن ضروری است؟

مسکن کالایی است که همواره بیشتر بودن تقاضا از عرضه ی آن باعث شده قیمتش از بهای تمام شده اش خیلی بالاتر باشد.

به بیان دیگر، تقاضای بالای مسکن کمتر از آنکه بر افزایش قیمت مسکن فشار آورد، بر هزینه ی عوامل تولید فشار آورده است. چرا که عمده ی عوامل تولید مسکن معمولی، مانند نیروی کار ساده، مصالح ساختمانی و دانش فنی به وفور در این سرزمین یافته می شود. اما عامل زمین به شکل "منطقه" به شدت کمیاب است. برخی مناطق به دلیل دسترسی هایی که به حمل و نقل عمومی، بازارها، مراکز خدمات درمانی و ... دارند مرغوبیت دارند و برخی مناطق دیگر فقط برای آنکه گران هستند مرغوبیت دارند.

بر همین اساس، فعالان بازار مسکن اعم از فروشندگان، مشاوران و خریداران بدون استثنا تمایل به پنهان کردن اطلاعات دارند تا شاید یکی از طرفین به دلیل نقصان اطلاعات اشتباه کند و معامله با قیمت غیرواقعی انجام شود.

گذشته از این که کار از نظر اخلاقی نادرست است، در خیلی از مواقع هزینه های زمان و پیدا کردن یک مشتری ببشتر از منافع پنهان کردن اطلاعات است. پس، بدین شکل بازار مسکن یک بازار عقب مانده است.

غیرممکن است شما وارد یک بنگاه معاملات ملکی بشوید و مشاور به جای این که از شما بپرسد "چه می خواهی" و "قیمت" آن را به شما بگوید، از شما نپرسد "چفدر پول داری؟" و چون شما مجبوری اطلاعات بگیری، بودجه ات را افشا می کنی. و بلافاصله مشاور ملکی گران تر از بودجه تان به شما پیشنهاد می دهد! کاری که در بازار پوشاک و خوراک انجام نمی دهید.

بنابراین در بازار مسکن یا ملک به قیمتش معامله نمی شود یا این که هزینه های مبادله بالا است.

همه ی این اتفاقات در حالی رخ می دهد که هم مشاور به طور حدودی قیمت منطقه را می داند، هم خریدار بودجه خودش را می داند و هم فروشنده از قیمت هایی که ملکش را با آن ها نخریده اند اطلاع دارد و اگر همه راستش را بگویند مشکل حل می شود.

بر این اساس لازم است دولت مداخله کند و با توجه به این که معاملات قبلی ثبت شده اند، شاخص متوسط قیمت را اطلاع رسانی کند.

در آینده لازم است مشاوران املاک به استانداردی برای ارزش گذاری املاک بر پایه قیمت متوسط منطقه و جزییات هر ملک مجهز شوند تا تنها عامل رکود و رونق بازار عرضه و تقاضا باشد نه اطلاعات پنهان.
@economy7