*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
سبقت از قطر در پارس جنوبی
سبقت از قطـر در پـارس جنوبـی
ققنوس پارس جنوبی پس از سالها از خاکستر خود برخاست تا قلب تپنده انرژی ایران در واپسین ماههای دولت یازدهم جان دوبارهای بگیرد. رئیسجمهور حسن روحانی دیروز از نماد این پرنده افسانهای به همراه دو نماد دیگر در منطقه پارس جنوبی رونمایی کرد تا در پي آن با افتتاح ٦ فاز استاندارد گازي با سرمایهای حدود ۲۰ میلیارد دلار؛ براي نخستين بار در تاريخ كشور، توليد روزانه گاز ايران از رقيب ديرينه اش قطر پيشي بگيرد.
با افتتاح این فازها تولید روزانه ایران به بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و شاهد تولید یک میلیون بشکهای میعانات گازی خواهیم بود. همچنین به ازای هر 2 فاز پارس جنوبی سالانه 5/ 3 تا چهار میلیارد دلار درآمد ارزی کشور افزایش پیدا میکند. به این ترتیب در مدت زمانی کمتر از 2سال تمام سرمایهگذاریها دراین پنج فاز (21، 20، 19، 18، 17) به اقتصاد ملی باز خواهد گشت. سبقت ايران از قطر در توليد روزانه گاز طبيعي در شرايطي رقم خورد كه اين اتفاق در روزهاي نخست آغاز به كار دولت يازدهم رويايي دستنيافتني به نظر ميرسيد. اين روياي ديرينه اما روز گذشته و با تكميل فازهايي كه در دو دولت قبلي ناقص باقي مانده بودند در مراسمی رسمي به واقعيت پيوست. همچنین طلسم برداشت از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی نیز که قطر برداشت از آن را سالها قبل آغاز کرده بود روز گذشته و با افتتاح رسمی فاز یک این پروژه شکسته شد. به این ترتیب در نخستین فاز ایران قادر به برداشت روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت خام از این لایه نفتی شد.
اما افزايش برداشت روزانه گاز ايران در حالي موفقيتي بزرگ براي كشور به شمار مي رود كه ايران هنوز در برداشت تجميعي از قطر عقبتر است. تولید تجمیعی گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی تا سال ۹۵ درحالی هزار و ۶۰ میلیارد متر مکعب بوده که قطر تا کنون هزار و ۷۷۱ میلیاردمتر مکعب گاز برداشت کرده است. این آمار را علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تازگی اعلام کرده است. ایران در سالهای میانی دهه ۷۰ و با تاخیر نسبت به قطر برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را آغاز کرد و در دو دولت نهم و دهم نیز زمان زیادی را برای تکمیل فازها از دست داد. با این حال يكي از راهكارهاي ايران براي جبران فاصله با رقیب خود جذب سرمايه و تکنولوژی خارجي براي اجراي طرحهاي توسعه پارس جنوبي است.
✍دنیای اقتصاد- سارا مالکی
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7