*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
💠تغییر واحد پول ملی غیرضروری است. 💠تغییر واحد پول مسئله و اولویت کشور نیست. 💠دکتر عباس شاکری،
💠تغییر واحد پول ملی غیرضروری است
💠تغییر واحد پول مسئله و اولویت کشور نیست
💠دکتر عباس شاکری،
💰تعیین تومان به عنوان واحد پول ملی با حذف صفر از پول ملی متفاوت است.
💰این اقدام یک واکنش صوری و اسمی(nominal action) است. اقدام خاصی نیست و فقط میخواهند بگویند به جای آنکه در معاملات ریال مبنا قرار گیرد، تومان مطرح شود.
💰باید گفت نه حذف صفر و نه تغییر واحد پولی در حال حاضر تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد. جالب است که دولت در روزهای اخیر ۶۰۰ تومان قیمت دلار را افزایش داده و به اینکه از ارزش پول ملی کاسته شده حساسیت نشان نمیدهد و به دنبال اقداماتی بی فایده مانند تغییر واحد پول ملی است.
💰چنین اقداماتی در شرایط کنونی به هیچ عنوان اولویت ندارد. هماکنون ما مشکلات بسیار زیادی در کشور داریم که در عرض سه هفته به طور قابل ملاحظهای از ارزش پول ملی کاسته میشود که نقش بانک مرکزی در آن کاملا مشخص است. درباره این موضوعات هیچ بحثی نمیشود و فقط راجع به موضوعاتی مانند تغییر پول ملی سخن گفته میشود. در حال حاضر مردم در بنگاههای اقتصادی از تومان استفاده میکنند و فقط قراردادها به ریال نوشته میشود.
💰به اعتقاد من هیچ تاثیر روانی در بازار نخواهد داشت. به عنوان مثال مردم وقتی به بازار یا بنگاه اقتصادی میروند، از فروشنده نمیپرسند این کالا چند ریال است؟! فقط در پرداختهایی که با کارت اعتباری صورت میگیرد، به ریال محاسبه میکنند که درباره این موضوع هم یک صفر کمتر محاسبه کنند؛ چه اتفاقی رخ میدهد؟
💰نه مخالف هستم نه موافق. اعتقادم بر این است که هیچ تاثیری در بازار ندارد. سوال اینجاست که مساله کشور این است که صفر را از پول ملی حذف کنیم و واحد پول ملی را تغییر دهیم؟ بروید در ۲۰ روز اخیر آنهایی را که انبار کالاهای الکترونیک، لاستیک، خشکبار، فلزات وارداتی و... دارند، ببینید؛ ببینید تا چه اندازه برای آنها دستاورد سرمایه (capital gains) به وجود آمده است؛ صدها میلیارد تومان به این افراد تعلق گرفته است که احتمالا به سفرهای خارجی یا تقاضا برای کالاهای لوکس و تجملی منتج میشود و از آن طرف مواد اولیه کالاهای واسطهای و سرمایهای که خوراک تولید است گران میشود. همه اینها در حالی است که اقتصاد ما به طور قابل ملاحظهای در رکود قرار دارد. در حال حاضر جز چند صنعت خاص که باعث رشد اقتصادی شدند سایر صنایع که اکثرا کوچک و متوسط هستند همه در رکود به سر میبرند. بنابراین اینکه در چنین وا نفسایی بگوییم که قصد داریم واحد پول را به جای ریال تومان در نظر بگیریم، هیچ تاثیری در اقتصاد ما دیده نخواهد شد.
📚 منبع: خلاصه مصاحبه رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با روزنامه آرمان
@economy7