🔴فرشادها و مسعودها را گرامی بداریم. 🔴نقدی علمی بر سرمقاله‌های سخیف

🔴فرشادها و مسعودها را گرامی بداریم
🔴نقدی علمی بر سرمقاله های سخیف
🔴حامد قدوسی‌/استادیار انستیتو فناوری استیونس آمریکا
🔷روزنامه آفتاب یزد مقاله زشت و سخیفی با عنوان «حسادت فرشاد به مسعود» منتشر کرده که در آن مواضع انتقادی دکتر فرشاد مومنی نسبت به دکتر مسعود نیلی به «حسادت» مومنی نسبت داده شده است.
🔷 نویسنده مقاله «حسادت»-محور آفتاب‌ یزد به خودش اجازه داده در مقام دانای کلی قرار گیرد که گویا از درون انسان‌ها خبر دارد. سودای تحلیل انگیزه‌ها و روانکاوی سوژه‌ها - به جای تحلیل عینی و منطقی استدلال‌های افراد - تالی فاسدی است که تبعات خطرناکی دارد و نمی‌شود از آن‌‌ها خلاص شد.
🔷اصلا یک لحظه فرض کنیم که نوشته‌های فرشاد مومنی از سر حسادت بوده است. از کجا معلوم که نوشته‌های بقیه ما ها از سر انگیزه‌های شخصی دیگری نباشد؟ مگر نویسنده باید حتما خیرخواهی خود را ثابت کند که به استدلال او توجه کنیم؟
🔷 نمی‌فهمم یک خبرنگار چه طور به خودش اجازه می‌دهد به شخص محترم و دلسوزی چنین تهمت‌هایی بزند و روزنامه‌ هم بدون بررسی ابعاد آن چنین نوشته‌ای را چاپ کند.
🔷عجیب‌تر از مقاله اول، سرمقاله اخیر دنیای اقتصاد به قلم داوود سوری است که به عوض اتخاذ یک موضع منصفانه و سنجیده و تبری جستن از مقاله آفتاب یزد، بر آتش دعوای کذایی نفت می‌ریزد.
🔷مقاله سوری ضمن تایید تلویحی مقاله اول، مترسک پوشالی و سراسر شر از فرشاد می‌سازد تا خواننده را قانع کند که با یک موجود منقرض شده در سطح دنیا مواجه است. بلی ممکن است که جریان اصلی اقتصاد روی‌کرد غالب باشد ولی بر خلاف مدعی و تصور نویسنده بقیه روی‌کردها «منقرض» نشده‌اند و در حاشیه و به عنوان یک جریان اقلیت به حیات خود ادامه می‌دهند.
🔷علی‌رغم اختلاف نظر با فرشاد ولی در دفاع از او باید بگویم که علی‌رغم این‌که به نظر من فرشاد- هر چند گاه در نقد اقتصاد جریان اصلی از جاده انصاف و دقت خارج می‌شود ولی در عین حال به جنبه‌های مهمی از علم اقتصاد و پیچیدگی‌های تحلیل جامعه و سیاست‌گزاری و رابطه قدرت و اقتصاد اشاره می‌دهد که برای ما شاگردان مسعود مهم و مفید بوده است.
🔷اضافه کنید که در سطح شخصی، فرشاد مومنی در سخت‌ترین روزهای این کشور و زمانی که خیلی از ما ساکت بودیم صدایش را به عنوان یک اقتصاددان مسوول بلند کرده و نسبت به بحران‌ها و بی‌تدبیری‌ها اعتراض کرد. آیا تحلیل کذایی «حسادت»-محور آن‌جا هم حرفی برای گفتن داشت؟
🔷خلاصه حرف این‌که، در میانه انواع بحران‌های سخت و نگران‌کننده‌ای که کشور ما با آن درگیر است، این شکل از صورت‌بندی و پرداختن به اختلافات نظری اقتصاددانان کودکانه می‌نماید. وقتی وضعیت بحرانی است اتفاقا بیش‌تر از حالت عادی به انواع و اقسام دیدگاه‌ها و متدولوژی‌ها نیاز داریم
🔷فرشاد و مسعود و بسیاری دیگر از اسم‌ها هر یک به نوع خود سرمایه فکری و مایه برکت و رونق بازار اندیشه در این کشور هستند.
🔷مترسک ساختن از حریف و شکست او در نبرد خیالی سفید و سیاه مطلق در حد کل‌کل‌های قبل بازی آبی و قرمز است و در شان تحلیل‌گران جدی نیست. حتی اگر با هیچ کدام از شیوه‌های تحلیلی و نتایج استدلال‌های رقیب هم‌دلی نداریم، حداقل حق حیات فکری و معنوی او را به رسمیت بشناسیم، ترور شخصیتی‌اش نکنیم
متن کامل یادداشت در لینک زیر↙️
https://t.me/hamedghoddusi/262
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7