نشست اوپک در روز چهارشنبه

نشست اوپک در روز چهارشنبه

سازمان کشورهای صادرکننده ی نفت (OPEC) روز چهارشنبه درباره کاهش تولید روزانه ی نفت جلسه دارد.

عربستان سعودی که بزرگ ترین تولیدکننده ی نفت این کارتل است تهدید کرده که اگر ابتدا کشورهای عضو اوپک با هم راجع به کاهش سقف تولید توافق نرسند، با کشورهای غیر اوپک -مشخصا روسیه- توافق نمی کند. همین اظهارنظر باعث شد قیمت نفت که طی هفته ی قبل حدود 7 درصد افزایش یافته بود، مجددا در روز جمعه به قیمت های ابتدای هفته برگردد.

ربیس سازمان بین المللی انرژی از جمله تحلیلگرانی است که معتقد است توافق حاصل می شود و قیمت نفت افزایش خواهد یافت. اما افزایش تولید نفت شیل مجددا بر قیمت نفت فشار خواهد آورد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت باسابقه ی ایران نیز پس از برگزاری جلسه با رییس اوپک در تهران، ابراز خوش بینی کرد که توافق حاصل خواهد شد و قیمت نفت به بالای 50 دلار خواهد رفت.

باید دید کدام سمت بازار پیروز خواهد شد. عربستانی که می خواست تولیدکنندگان شل را شکست دهد و حالا خودش در دامشان افتاده یا نهایتا اجماع بین المللی او را وادار خواهد کرد کاهش تولید و درآمد نفتی را بپذیرد. جریمه ای که باید برای مبارزه 30 ماهش با بازار بپردازد و هیچ بعید نیست که کسری بودجه، کسری تجارت، کاهش ذخایر و افزایش تورم عربستان را مجبور به پذیرش این توافق کند. توافقی که نهایتا برای اقتصاد تک محصولی عربستان دردی را دوا نمی کند.
منبع:علم اقتصاد
@economy7