*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
نشست اوپک در روز چهارشنبه
نشست اوپک در روز چهارشنبه
سازمان کشورهای صادرکننده ی نفت (OPEC) روز چهارشنبه درباره کاهش تولید روزانه ی نفت جلسه دارد.
عربستان سعودی که بزرگ ترین تولیدکننده ی نفت این کارتل است تهدید کرده که اگر ابتدا کشورهای عضو اوپک با هم راجع به کاهش سقف تولید توافق نرسند، با کشورهای غیر اوپک -مشخصا روسیه- توافق نمی کند. همین اظهارنظر باعث شد قیمت نفت که طی هفته ی قبل حدود 7 درصد افزایش یافته بود، مجددا در روز جمعه به قیمت های ابتدای هفته برگردد.
ربیس سازمان بین المللی انرژی از جمله تحلیلگرانی است که معتقد است توافق حاصل می شود و قیمت نفت افزایش خواهد یافت. اما افزایش تولید نفت شیل مجددا بر قیمت نفت فشار خواهد آورد.
بیژن زنگنه، وزیر نفت باسابقه ی ایران نیز پس از برگزاری جلسه با رییس اوپک در تهران، ابراز خوش بینی کرد که توافق حاصل خواهد شد و قیمت نفت به بالای 50 دلار خواهد رفت.
باید دید کدام سمت بازار پیروز خواهد شد. عربستانی که می خواست تولیدکنندگان شل را شکست دهد و حالا خودش در دامشان افتاده یا نهایتا اجماع بین المللی او را وادار خواهد کرد کاهش تولید و درآمد نفتی را بپذیرد. جریمه ای که باید برای مبارزه 30 ماهش با بازار بپردازد و هیچ بعید نیست که کسری بودجه، کسری تجارت، کاهش ذخایر و افزایش تورم عربستان را مجبور به پذیرش این توافق کند. توافقی که نهایتا برای اقتصاد تک محصولی عربستان دردی را دوا نمی کند.
منبع:علم اقتصاد
@economy7