*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
💥بازی دو وجهی بن سلمان؛. قدم زدن در لوور، اندیشیدن به رویارویی.. 🖋سهند ایرانمهر
💥بازی دو وجهی بن سلمان؛
قدم زدن در لوور، اندیشیدن به رویارویی
🖋سهند ایرانمهر
محمدبن سلمان این روزها را صرف معرفی خود به جهان کرده است. تصویر اولیه از او، جوانی جاهطلب بود که نه از طریق دموکراتیک و یا حتا همان اصول متعارف و سنتی نظام پادشاهی که با تختبند کردن چهرههای ذینفوذی چون ولیدبنطلال در یک قدمی اریکه قدرت ایستاده است.
محمد بن سلمان حالا پس از تصویب مجموعه قوانینی که بر جامعه عربستان زیادی، جسورانه است به آمریکا میرود، با بیلگیتس مایکروسافت و تیم کوک اپل و هرچیزی که نماد تکنولوژی و توسعه و پیشرفت است عکس یادگاری می اندازد و در «سیلیکون ولی» قدم میزند.
او همچنین، به فرانسه میرود و در پوششی جز دشداشه و عبا و عقال به موزه لوور میرود و دقایقی همچون یک هنرشناس زبده، چنان در تابلوی« آزادی هدایتگر مردم» اثر «اوژن دولاکروا» دقیق میشود که انگار روح انقلابیون و آزادیخواهان فرانسوی نه فقط علیه خاندان بوربون که علیه همه مصایب خاورمیانه استبداد زده، در جان این جوان عرب، حلول پیدا کرده است.
در مقایسه با زمامداران پا به سن گذاشتهی خاورمیانه، بن سلمان جوان این تیزهوشی را داشته است که دریابد، کار جامعه استبدادزده و عقبماندهی منطقه از قافله تمدن، با خرامیدن در عباهای لطیف و القاب دهانپرکن قدسی یا قبیلهای، سامان نمییابد و بهجای درجا زدن و دیوار کشیدن بر سیل مطالبات، باید از هراس و محافظهکاری دست کشید با اینحال، «دانستن» در منطقهای که همیشه مرحلهدشوارش در « توانستن» بوده است و منتهای تحولات یکشبه٬ به جای مدرنیت ریشهدار به مدرنیزمی شیخوشاب برانگیز منجر شده است، کافی نیست.
از این مساله که بگذریم، واقعیت آن است که آن اصلاحات بنیادینی که سپهر سیاست و اجتماع را جهتدهی اساسی میدهد، هنوز در رفتار بنسلمان دیده نمیشود و بیشتر تغییرات حاصل شده٬ در مقیاسِ عربستانِ به شدت محافظهکار، جلا و جلوه یافته و نه بیشتر.
بنسلمان در ورای این نمای خوش و آبرنگ و غربپسند، هم تثبیت جایگاه خود را جستجو میکند و هم تضعیف رقیبمنطقه ای یعنی ایران.
تلاش بن سلمان آن است که در کارزار بزرگ و جاهطلبانهای که در ذهن دارد، چنان غلظت وجه مدرن، بهروز و متمدنانه عربستان را با وجه محافظهکارانه و عقبمانده (در ذهن غرب) جابجا کند که غرب، در رقابت ایرانی و سعودی، با تصور رویارویی دو تفکر بنیادگرایی شیعی و بنیادگرایی وهابی، نسبت به نتیجه، بیاعتنا و خنثی نباشدبلکه برعکس، عربستان را طرف مدرن و تحولخواهی ببیند که گرفتار رقیبی کاملا بیگانه از تمدن و ثبات شده است و لاجرم نیازمند حمایت همهجانبه.
اینکه بنسلمان تا چه حد در القای این تفکر موفق شده است البته در اعتمادبه نفسی که سبب میشود در کنفرانس خبری با مکرون از حمایت ایران از القاعده سخن بگوید، هویداست، اینکه در این کنفرانس مکرون هم با او همداستان شود و از خطر ایران و اتفاقنظر بر سر مقابله با توسعهطلبی ایران بگوید هم نشانگانی از این توفیق است بالاخص اینکه درست در پایان کنفرانس خبر میرسد که ارتش یمن به منطقه عسیر موشک بالستیک پرتاب کرده است.( به موطن شاهزاده ای که این روزها با درسیلیکون ولی است یا موزه لوور!).
با اینحال، و علیرغم اینکه نمیشود هوشمندی و جسارت محمدبنسلمان را نادیده گرفت اما قاعده بازی در خاورمیانه که مهمانی مردان تحولخواهِ متنعم از قدرت و پول و تبار پادشاهی در ضیافت چشمها، نه امر تازهای است و نه تمام شرایط لازم برای تضمین قدرت، پیچیده تر از آن است که به استناد یا اعتبار آن، کار را برای آغاز کارزاری سرنوشتساز، تمام شده انگاشت.
_اکونومیست فارسی
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7