*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
✅تولیدکنندگان داخلی بازندگان اصلی نوسانات بازار ارز. ✳️دکتر عباس شاکری / اقتصاددان
✅تولیدکنندگان داخلی بازندگان اصلی نوسانات بازار ارز
✳️دکتر عباس شاکری / اقتصاددان
🚦نرخ واقعی ارز در هر کشوری از شاخصهای اساسی و بنیادی در تعیین درجه رقابت بینالمللی و تبیین شرایط داخلی حاکم بر اقتصاد آن کشور بهشمار میرود وآشفتگی و نوسان در عملکرد این شاخص از یکسو مبین عدم تعادل در اقتصاد است و از سوی دیگر دلیل بیثباتی بیشتر محسوب میشود.
🚦در این میان اقتصاد ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و نرخ ارز یکی از عوامل تعیینکننده تولید و رشد اقتصادی کشور بهشمار میرود که از مسیرهای متفاوت اثرات متضادی بر تولید میگذارد.
📌تنها اقتصادهایی که صاحب تولید هستند و منابعشان را صرف کارهای مولد میکنند، میتوانند در مواقعی نرخ ارز را در جهت منافع صادرکنندگانشان تعیین کنند که این امر هیچ اختلالی را در پی نخواهد داشت؛ اما این اقتصادها نیز عموما در پی این هستند که رقابتپذیری و نوآوری و عوامل دیگری را برای اعتبار صادرات در نظر بگیرند که در برخی موارد نیز از نرخ ارز استفاده میکنند؛ اما درحالحاضر آنچه ما بهعنوان صادرات در کشور داریم، اغلب نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی است که درواقع نباید به عنوان صادرات غیرنفتی شناخته شوند. در مجموع حدود ١٠درصد از صادرات ما کالاهای صنعتی و کشاورزی است.
📌در خامفروشی، با ارزش افزوده پایین، شاهد صادرات به کشورهای مختلف هستیم و مسئولان کشور اینگونه مواد اولیه را برای تولید و اشتغال کشورهای دیگر به ارمغان میآورند.
🚦آنچه به عنوان افزایش نرخ ارز برای حمایت از صادرات رخ میدهد، در حقیقت برای صنایعی است که خامفروشی میکنند و فقط نام «صنایع مادر» را یدک می کشد و این صنایع حاشیه سود بالایی دارند و مالیات ناچیزی هم پرداخت میکنند و از رانتهای ویژه هم برخوردارند.
📌افزایش نرخ ارز هیچ منفعتی برای تولید و اشتغال کشور ندارد و تنها برای صادرات، با ارزش افزوده پایین و همچنین صنایع بالادستی آنهم با ارزش افزوده کم سود آور است. حال اینکه این مسئله به نوبه خود کمکی به تولید و اشتغالزایی در کشور نمیکند.
📌عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز، تصنعی و در جهت منافع گروههای خاص است، گفت: ما گردونهای را در اقتصاد ایجاد کردهایم که هر چند سال یکبار پول کلانی عاید عدهای میشود و از این طریق فساد در کشور فزونی مییابد و دوباره همهچیز عادی میشود و این رویه در چند سال بعد دوباره تکرار میشود. قانون هم از طرفی به نفع آنها عمل میکند.
🚦 دولت در نهایت باید تدبیری به خرج دهد که صرفنظر از مسائل سیاسی، اقتصاد کشور شوک جدید دیگری را تحمل نکند.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7