◀️نگاهی اقتصادی به مواد مخدر: ممنوعیت، سهمیه‌بندی و آزادسازی

◀️نگاهی اقتصادی به مواد مخدر: ممنوعیت، سهمیه‌بندی و آزادسازی

رامین فروزنده نویسنده و تحلیل‌گر تجارت فردا در باره پرونده ویژه شماره 231 نوشته است: 👇

با طرح موضوع ارائه مواد مخدر رقیق‌شده به معتادان به منظور قطع رابطه آنها با قاچاقچیان، موجی از اظهارنظرهای اغلب طنز رسانه‌ها را دربر گرفت. طرح، شباهت زیادی به روشی دارد که طی دوران پیش از انقلاب صورت می‌گرفت و در آن افراد معتاد کارتی برای دریافت سهمیه تریاک داشتند. نمایندگان مجلس و مدافعان طرح نیز با علم به این موضوع، از ارائه مواد مخدر به معتادان دفاع می‌کنند. این کار البته نکات مثبت و منفی زیادی دارد که به تدریج گفته خواهد شد. قطعاً مخالفان طرح، از تاثیر آن بر سهولت دسترسی به مواد مخدر و نهایتاً افزایش تقاضا خواهند گفت یا احتمال انتقال مواد مخدر را به بازارهای غیررسمی بررسی می‌کنند. در نقطه مقابل موافقان اعتقاد دارند که با توجه به کشش مواد مخدر، علی‌ایحال فرد معتاد به هر قیمتی مواد مخدر را تامین می‌کند و در اندک مواردی ممکن است نتواند یا این موضوع به قیمت جان او تمام شود.
از این‌رو شاید بهتر این باشد که مواد مورد نیاز او را تامین و شاید همین کار را اسبابی کرد برای سوق او به سمت ترک اعتیاد و ضمناً جلوی ارتباط مالی معتادان و قاچاقچیان را گرفت. در کنار اینها قطعاً ارائه مواد مخدر از کانالی رسمی موجب خواهد شد برخی آسیب‌های تامین زیرزمینی آن کنترل شود و کاهش یابد که از آن جمله کاهش جرائم مرتبط و پولشویی یا حفظ حداقلی کیفیت مواد مخدر است. در کنار این دو نگاه، البته دیدگاه‌های رادیکالی نیز وجود دارند که اگرچه شاید در فضای امروزه ایران و برخی کشورها قابل دفاع به نظر نرسند اما به عنوان یک گزینه قابلیت ارزیابی اقتصادی و اجتماعی دارند. مثلاً اینکه آیا می‌توان با آزادسازی مواد مخدر و شاید وضع مالیات بر آن (مثل سیگار) به نسخه‌ای بهینه برای مدیریت مساله دست یافت؟ سوال‌ها درباره موضوع بی‌شمارند و نقطه شروع بحث می‌تواند مروری بر چرایی رسیدن مواد مخدر به وضعیت نابسامان فعلی باشد....

📌شماره 231 هفته نامه تجارت فردا روز شنبه 7 مرداد ماه منتشر می شود.
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7