*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
قانون حداقل دستمزد چیست؟. (توضیح مفاهیم پایهای اقتصاد - قسمت ۶) …
قانون حداقل دستمزد چيست؟
(توضيح مفاهيم پايه اي اقتصاد - قسمت 6)
حداقل دستمزد کمترین اجرتی ست که کارفرمایان باید قانوناً به کارگران بپردازند. به طور معادل، کمترین دستمزدیست که کارگران کارشان را در ازای آن میفروشند. گرچه قوانین مختلفی در خصوص آن اکنون در حال اجرا ست، دیدگاههای مختلفی در باره مزایا و معایب آن وجود دارد.
حامیان آن میگویند استاندارد زندگی کارگران را زیاد، فقر و نابرابری را کم میکند و کاروپیشه را را مجبور به کارامد تر شدن میکند. مخالفینش میگویند اگر زیادی بالا باشد، بیکاری را زیاد میکند خصوصاً بین کارگران کم بازده به دلیل بی تجربگی یا ناتوانی زین رو به کارگران کم مهارت ضرر میزند و برخی گروهها را از بازار کار حذف میکند و ممکن است از دیگر راهها کاهش فقر کم کارامد تر و آسیب زننده تر باشد.
استدلالها درحمایت از حداقل دستمزد:
• استاندارد زندگی برای فقیرترین و آسیب پذیرترین طبقه جامعه را بالا برده میانگین را بالا میبرد.
• کارگران را تشویق کرده و بآنها انگیزه میبخشد بیشتر کار کنند
• با گذاشتن پول بیشتر در دست مردم کم درآمدی که همهٔ دریافتی خود را خرج میکنند مصرف را تحریک میکند
• بازدهی و اتوماسیون صنعت را تشویق میکند.
استدلالها علیه حداقل دستمزد:
• به کسب و کارهای کوچک بیشتر آسیب میزند تا کسب و کارهای بزرگ
• میزان کمی نیاز به کارگران را کاهش میدهد، خواه از طریق کاستن از شمار ساعاتی که افراد کار میکنند؛ یا از طریق کاستن از تعداد شغلها
• این که بیزنسها سعی کنند آن را با افزودن بهای کالاهایی که میفروشند جبران کنند، منجر به تورم شود
• به نفع برخی کارگران است به قیمت فقیرترین و کم تولیدترین کارگران.
• میتواند منجر به حذف گروههای خاصی (قومی، جنسی) از نیروی کار بشود.
#مفاهیماقتصادی
@economy7