*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
منتفعان چرخه معیوب بازار ارز؛. سرمقالهای از محسن جلال پور
منتفعان چرخه معیوب بازار ارز؛
سرمقاله ای از محسن جلال پور
✍️ این نخستین بار نیست که قیمت ارز ظرف مدت یک هفته جهش غیرقابل کنترلی داشته و فضای اقتصادی کشور را ملتهب کرده است. اقتصاددانان در طول سالهای اخیر به کرات این شرایط را گوشزد کرده و ثبات مصنوعی نرخ ارز را غیرقابل تداوم دانستهاند. سوال این است که در این چرخه معیوب چه کسانی منتفع میشوند و چه کسانی زیان میبینند؟
✍️ نویسنده سرمقاله امروز «دنیای اقتصاد» با تشریح وضعیت بنگاه های تولیدی -در شرایطی که نرخ ارز جهش غیرقابل کنترل داشته باشد-، به این نتیجه می رسد که بنگاه های داخلی در نهایت امکان رقابت با کالای خارجی را از دست می دهند.
✍️ به عقیده محسن جلال پور، وقتی تولید داخلی به حداقل رسیده یا نزدیک به صفر برسد، آنگاه کل بازار در اختیار واردکنندگان قرار گرفته و از این به بعد، آنها قدرت مانور زیادی پیدا میکنند. همزمان با توجه به ضرورت وجود کالای مزبور در بازار، دولت برای واردات آن کالا ارز مبادلهای اختصاص میدهد.
✍️ حال در این چرخه چقدر ارز مبادلهای به این کالا اختصاص پیدا میکند و مابهالتفاوت این نرخ ارز به جیب چه کسانی میرود و... تنها بخشی از این چرخه فسادآور و مخرب است.
✍️ به عقیده جلال پور، آورده این چرخه در نهایت عبارت است از تعطیلی یک یا چند بنگاه، کم شدن اشتغال، از هم پاشیدگی یک یا چند خانواده، عدم بازپرداخت تسهیلات بانکی و صدمه زدن به عدهای که با این بنگاه حساب و کتاب داشتهاند.
✍️ در این چرخه همچنین میزان زیادی ارز مبادلهای مصرف میشود که هیچ کجا مابهالتفاوت نرخ آن با نرخ آزاد ارز خود را نشان نخواهد داد و تبدیل به رانتی برای عدهای خاص میشود.
✍️ در بخش پنهان این روند، بدیهی است که فسادهای بسیار بزرگی رخ میدهد که سود سرشار و فراوان حاصل از آن، همواره مانع اصلاح این ساختار غلط بوده و از این به بعد نیز نخواهد گذاشت این چرخه، مسیر درستی پیدا کند./ دنیای اقتصاد
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7