*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
داستان افزایش نرخ دلار
داستان افزايش نرخ دلار
سياست ارزي دولت اگرچه در زمان مذاكرات هسته اي، قابل قبول بود اما در دوره پسابرجام بسيار پرخطا بوده و خطر جهش ارز را در آينده تقويت كرده است. متأسفانه دولت به جاي تثبيت نرخ واقعي ارز، سياست تثبيت نرخ اسمي ارز را در دستور كار قرار داده كه سياست ناسازگاري با ساير سياستهاي اقتصادي دولت بوده و مانعي براي خروج كامل از ركود است كه بعدا به آن خواهيم پرداخت.
اما سؤالي كه اخيرا مطرح شده اين است كه چرا به رغم سياست دولت براي تثبيت نرخ دلار، اين نرخ در دو ماه اخير رو به صعود داشته و حدود ١٧٠ تومان بالا رفته است؟ آيا توان مالي دولت براي تثبيت نرخ دلار تضعيف شده است؟ البته شكي نيست كه هر چه دوره زماني تثبيت نرخ، افزايش يابد شاهد كاهش توان دولت خواهيم بود و ريشه جهش دوره اي نرخ ارز هم در همين نكته نهفته است اما افزايش نرخ دو ماه اخير منشأ ديگري دارد. واقعيت آن است كه شاخص دلار در بازار جهاني طي دو ماه اخير بيش از پنج درصد رشد داشته است كه به معني تقويت دلار در برابر ساير ارزهاست. دولت ايران نيز چاره اي نداشته جز اينكه با اين تحول ارزي هماهنگ شود و اجازه دهد كه نرخ دلار بالا رود؛ در غير اين صورت بايد شاهد آربيتراژ، سفته بازي مخرب و اتلاف منابع ارزي مي بوديم. اين راز افزايش ١٧٠ توماني نرخ دلار در بازار داخلي است كه هنوز زير پنج درصد است.
@economy7