*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
📍حکمرانی بد
📍حکمرانی بد
با توجه به شاخصهایی که بانک جهانی برای کیفیت حکمرانی تعریف کرده است، تعداد زیادی از کشورها در دستهای قرار میگیرند که به آنها عنوان «حکمرانی بد» اطلاق میشود. بسیاری از اقتصاددانان تلاش میکنند که روی موضوع حکمرانی خوب متمرکز شوند اما ما در اینجا سعی داریم روی دیگر سکه یعنی حکمرانی بد را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه، به موضوع حکمرانی بد بهعنوان قاتل صلح، مخرب امنیت و سد پیشروی توسعه پایدار در نیجریه و مصر خواهیم پرداخت.
با توجه به شاخصهای بانک جهانی در مورد حکمرانی بد در سال 2015، نیجریه بهطور میانگین نمره منفی 07 /1 را دریافت کرده است که نشاندهنده کیفیت پایین حکمرانی در این کشور است. بهطور ویژه، عدم ثبات سیاسی در نیجریه، پایینترین نمره را بین سایر شاخصهای حکمرانی بد، به خود اختصاص میدهد. حکمرانی بد، از یک طرف، نهادهای مرتبط با ایجاد صلح و تامین امنیت در نیجریه را دچار چالش کرده است که در نتیجه آن، این نهادها نمیتوانند آنطور که باید عمل کنند.
یکی دیگر از مولفههای حکمرانی بد در نیجریه و بسیاری دیگر از کشورهای آفریقایی، نبود نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مناسب و همچنین عدم ارتباط درست این نهادها با هم است. در نتیجه معمولاً زمانی که هر یک از این نهادها اقدام به انجام مسوولیتهای خود میکنند، با شکست روبهرو میشوند. زیرا حاکمیت، به اثر متقابلی که نهادها روی هم میگذارند و همچنین پیوند درونی آنها با هم، توجهی نمیکند.
همچنین در نیجریه، وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای دولتی فراوانی وجود دارد که از یک طرف، بیش از حد کارمند دارند و در واقع برای بسیاری از آنها کاری وجود ندارد و فقط حقوق میگیرند و از طرف دیگر، بسیاری از کارکنان آنها صلاحیت این را ندارند که در آن جایگاه قرار داشته باشند. بهعلاوه، حاکمان باید در تمامی فعالیتهای خود نسبت به مردم پاسخگو باشند. به منظور کارا شدن فرآیندهای سیاستگذاری نیز، نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و همچنین روابط میان آنها باید تقویت شوند.
حکمرانی بد در مصر نیز طی دهههای گذشته و شکست این کشور در توسعه، یکی از دلایل اصلی شورش مردم این کشور در سالهای اخیر است. در نهایت نیز این شیوه حکمرانی که مبارک آن را پیش گرفته بود، طبقه متوسط جامعه مصر را بر آن داشت که از طریق رسانههای اجتماعی و در فضای مجازی، سایرین را نیز تحریک کنند اگرچه مشکل مصر تنها این نبوده و نیست که حکومتها به دست افراد نادرستی سپرده میشوند. به عبارت دیگر نبود درکی درست از پارادایم حکمرانی خوب که بتواند بر مظاهر حکمرانی بد غلبه کند نیز مشکل بزرگی است.
حکمرانی بد پیامدهای منفی بسیاری روی مردم مصر گذاشت که تعدادی از آنها اقتصادی و مابقی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند. تحقیقات بسیاری نشان میدهند که حکمرانی بد در مصر، روی نرخ رشد اقتصادی این کشور، تاثیر منفی داشته است.
در نتیجه حکمرانی بد در مصر، مردم به سمتی حرکت کردهاند که هم برای دریافت خدمات قانونی و هم برای دریافت خدمات غیرقانونی، به مقامات رسمی دولتی رشوه میدهند. از سوی دیگر، یکی از بزرگترین اشتباهات حاکمیتها این است که با مخفیکاری، سعی بر این دارد که تصویر منفی خود را در اذهان عمومی حذف کنند. حال آنکه اقدامات آنها همواره برملا میشود و مخفیکاری، عمیقاً به ضررشان تمام خواهد شد.
_تجارت فردا
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7