*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
توسعه یا تقسیم؟ کدامیک به صلاح کشور است؟. *محسن جلال پور
توسعه یا تقسیم؟کداميک به صلاح کشور است؟
*محسن جلال پور
✏️در کشوری که مناسبات مبتنی بر رانت حرف اول را میزند، مردم احساس میکنند با منابع ملی و ثروت مردم است که افراد خاص روزبهروز بیشتر ثروتمند میشوند. تصور آنها این است که هرکس به ثروت دست یافته، از طریق رانت یا اعمال خلاف قانون بوده است.
✏️در حالی که اگر با ساختاری مواجه باشند که شفاف باشد ترجیح میدهند اعتماد کنند و از دولتی که مستقر است، امنیت، آموزش و بهداشت بهتر طلب میکنند و تصورشان این است که دولت میتواند سهمهای کوچک را کنار هم بگذارد و منابع عظیمی ایجاد کند و آن را برای توسعه بیشتر کشور به کار ببندد.
✏️ اما تجربه نشان می دهد در طول چند دهه گذشته، سیاستمداران با طرح شعارهای مبتنی بر عدالت در مجلس و دولت، هزینههای سنگینی به کشور وارد کردند. ما چند تجربه ناموفق و بسیار هزینهبر در زمینه بازتوزیع ثروت را از سر گذراندهایم.
📍در دهه 40 آب بهعنوان یکی از ارزشمندترین منابع کشور، ملی شد اما امروز روستاییان، بزرگترین زیاندیدگان انگارههای نادرست در زمینه آب هستند.
📍درست پس از وقوع انقلاب با هدف برقراری عدالت، صنایع و بانکها ملی شدند. زمینها و مراتع در اختیار دولت قرار گرفت. بخش خصوصی تقریباً از بین رفت و برای اینکه در بازارها عدالت برقرار شود.
📍 در دهه 70 تعزیرات حکومتی دایر شد تا مبادا بازاریان گرانفروشی کنند. قیمتها تثبیت شد تا مبادا تولیدکنندگان سوءاستفاده کنند.
📍در دهه 80 به بهانه عدالت اجتماعی، به ساختار بانکها حمله شد. یارانه نقدی پرداخت کردند. بخش خصوصی را کنار گذاشتند. منابع تقسیم شد. مسکن مهر به وجود آمد .
✏️سوال مهم این است: با این همه شعارها و اقدامات عدالت گرایانه چرا عدالت اجتماعی حاکم نشد؟ چرا همچنان در کشور، میلیونها نفر فقیر وجود دارد؟ چرا این همه فارغالتحصیل بیکار داریم؟ چرا فاصله طبقاتی بیشتر شده است؟ چه زمانی باید به این پرسش ها پاسخ بدهیم و از گذشته عبرت بگیریم؟
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7