◀️آیا علم اقتصاد مشکل دارد؟. ✍🏻 آرنولد کلینگ.. ✏️اقتصاددانان بدون دانش و بینش نیستند

◀️آیا علم اقتصاد مشکل دارد؟
✍🏻 آرنولد کلینگ

✏️اقتصاددانان بدون دانش و بینش نیستند. ما اقتصاددانان میدانیم که محدودیت بر تجارت، منافعی برای برخی افراد و گروه های ذینفع، به قیمت از دست رفتن خوشبختی والاتر برای عموم، ایجاد میکند.

✏️میدانیم که قیمتها ابزار بسیار خوبی برای تخصص گرایی و تقسیم کار در یک اقتصاد پیچیده هستند. میدانیم که انگیزه کسب سود و دنبال کردن سود، به ارتقای تولید محصولات و فرآیندهای بهتر منتهی میگردد و اینکه رفاه کنونی ما نتیجه و حاصل تجمیع چنین بهبودهایی در طول زمان است.

✏️میدانیم که کنترل دولت بر قیمتها و تولید، نظیر کشورهای کمونیستی، به ناکارایی و فساد منتهی میگردد. میدانیم که قانون عرضه و تقاضا هر گونه تلاش مصنوعی برای فراهم نمودن امکان خرید کالاها برای عموم جامعه از طریق پرداخت یارانه و یا هر گونه تلاش مصنوعی برای کاهش هزینه ها از طریق تثبیت قیمتها را خنثی و عقیم خواهد کرد.

✏️ اما مسأله این است که دولتها اغلب اوقات اهدافی دارند که فراتر از بینش و علم اقتصاددانان هستند. آنها میخواهند اقتصاد را با پرداخت کمکهای مالی به حرکت درآورند. آنها میخواهند بازارهای پیچیده و مهم نظیر بازار بیمه، سلامت، بازار وام های خرید مسکن و [بازار ارز، بازار نرخ بهره و ....] را مطابق با نظر خود تنظیم کنند.

✏️مشخص است که تئوری های اقتصاد در این زمینه سودمندی چندانی برای سیاستمداران ندارند. سودمندی علم اقتصاددانان در این خصوص با شک و تردید همراه است.
_اقتصاد به زبان ساده
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7