سهم روشنفکران در نبرد با سرمایه داری.. ✔️گفتوگوی دکتر موسی غنی نژاد با مهرنامه

سهم روشنفکران در نبرد با سرمایه داری

✔️گفتوگوی دکتر موسی غنی نژاد با مهرنامه

➖درسي كه يك ليبرال بايد از موفقيت سوسياليست‌ها بگيرد اين است كه شهامت آنها را براي آرمان‌گرا بودن بياموزد. چه آن كه به‌زعم «فون‌هايك» همين جسارت است كه موجب جلب حمايت روشنفكران از سوسياليست‌ها شده وآن چه را كه زماني، بعيد به نظر مي‌رسيد به تجربه ممكن روزانه تبديل كرده است. اين جمله را‌هايك درسال 1949نوشته است اما اين روزها حتي پس ازوقوع بحران مالي دراقتصاد جهان، همه به كارآيي اقتصاد آزاد پي برده‌اند ونيازي نيست كه ليبرال‌ها سياست‌هاي آرمان گرايانه درپيش گيرند. فون‌هايك كه اقتصادداني برخاسته از مكتب اتريش بود، آن روزها بيشترين وقت وانرژي را صرف مبارزه با روشنفكران مي‌كرد. روشنفكراني كه او را «دايناسور» خطاب مي‌كردند واو آنها را «كهنه فروش» مي‌ناميد. جدال مدافعان اقتصاد آزاد با روشنفكران هم چنان ادامه دارد چه آن كه به زعم‌هايك، آنها اقتصاد آزاد را نمي‌فهمند وبه همين دليل است كه با آن مخالفت مي‌كنند.

➕مهم‌ترين نكته‌اي كه روشنفكران چپ آن را توسعه دادند وفراگيركردند اين بود كه سوسياليسم دواي درد بي عدالتي است وكارگران براي اين كه به حق وحقوق خود دست يابند، بايد از آموزه‌هاي سوسياليسم استفاده كنند اما واقعيت اين بود كه سوسياليسم هرگز علاجي براي رفع محروميت كارگران و ابزاري براي دست يابي به مطالبات آنها نبود.

➕اصلاح‌طلبان با شعار اصلاحات سياسي روي كارآمدند وبه اصلاحات اقتصادي پشت كردند. با اين حال دردولت اول اصلاحات، تلاش زيادي براي ايجاد وشكل گيري پارادايم اقتصاد بازار ازسوي برخي كارشناسان صورت گرفت كه درنوع خود بي‌نظيربود اما واقعيت اين است كه آقاي خاتمي با اولويت بخشيدن به اصلاحات سياسي، فرصت دوباره‌اي را از اقتصاد گرفت. ما خيلي تلاش كرديم تا اهميت اين موضوع را به اين دولت تفهيم كنيم. حرف ما اين بود كه اصلاحات از نظر سياست‌گذاري دولتي بايد معطوف به اقتصاد آزاد باشد. اما آقاي خاتمي مقهور نفوذ روشنفكران شد. بارها وبارها بحث درگرفت كه با توجه به مقبوليت بالايي كه رئيس جمهور درميان مردم دارد، ضروري است كه يارانه‌ها اصلاح شود، نظام قيمت‌ها با توجه به ضرورت آزادسازي تغيير كند اما متاسفانه حلقه روشنفكران اطراف آقاي خاتمي با پيش كشيدن اولويت توسعه سياسي بر توسعه اقتصادي، اين فرصت را ازاقتصاد كشور گرفتند. البته جاي خوشحالي بود كه دراين دوره مفهوم اقتصاد آزاد به ميان مردم هم كشيده شد ورسانه‌ها و روزنامه‌نگاران به صورت جدي به بررسي آثارمثبت استقرار نظام بازار پرداختند...
https://goo.gl/6JbRpr
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7